במהלך החודש האחרון, יותר ויותר חברות תעופה חברות הודיעו על חזרתן לנתב"ג. חלק מחברות התעופה, כמו אג'יאן, אייר פראנס, לופטהנזה כבר מפעילות טיסות לישראל. בנוסף, ענקיות הלואו קוסט וויז אייר וריינאייר, הודיעו על חזרה לישראל, בלוח טיסות מצומצם. למרות הגידול בהיצע חברות התעופה והיעדים, אנו צופים כי במהלך השנה הקרובה מחירי הטיסות יתייקרו באופן משמעותי, בפרט בתקופות המבוקשות (פסח, חופשת הקיץ וחגי תשרי). בכתבה זאת נבדוק את הסיבות לעליית מחירי הטיסות. כמו כן, נציע לכם מספר טיפים להזמנת טיסות במחירים משתלמים כבר עכשיו.

המראות נתב"ג

תדירות טיסות נמוכה יותר

הסיבה הראשונה להתייקרות הטיסות, היא התדירות הנמוכה של הטיסות היוצאות מישראל. על אף חזרתן המבורכת של חברות תעופה רבות לפעילות בישראל, החזרה נעשית באופן הדרגתי ומתון. בשלב הראשוני, רוב חברות התעופה חוזרות לטוס לישראל ממספר מסויים של יעדים ובתדירות נמוכה משמעותית ממה שהיה לפני המלחמה. כך למשל, חברת וויז אייר תחזור לפעול בשישה קווים מתוך 28 שפעלו טרם המלחמה. בנוסף, לא רק מספר היעדים הצטמצם אלא גם תדירות הטיסות נמוכה יותר משהייתה. לדוגמה, במהלך חזרתה של אייר פראנס לפעילות, יופעלו כשלוש טיסות שבועיות בלבד. זאת לעומת 14 טיסות שבועיות שהפעילה החברה. תדירות טיסות ומספר קווים פעילים נמוך יותר יובילו לירידה בהיצע הטיסות מישראל ואליה. לכן, אנו חוזים כי בשל סיבה זאת, מחירי הטיסות במהלך השנה הקרובה יתייקרו באופן משמעותי.

העדר תחרות

סיבה השניה להתייקרות הטיסות, היא היעדר התחרות. למרות חזרתן של חברות התעופה הזרות, חלק מחברות התעופה (לדוגמא חברות התעופה האמריקאיות אמריקן איירליינס, דלתא ויונייטד וחברת התעופה הפורטוגלית טאפ), דוחות את מועד חזרתן לישראל במספר חודשים קדימה. חברות תעופה אחרות הסירו לגמרי את טיסותיהן ממערכת הזמנות, ולא ידוע אם הן מתכננות לחזור ולפעול בישראל. כך למשל, נוצר מצב שחברת אל על כרגע הינה המפעילה הבלעדית בקווים הישירים לארה"ב, מדריד, ליסבון, ברלין ועוד.

טיסת אייר פראנס - מטוס על מסלול ההמראה
מטוס של חברת אייר פראנס

שינוי במפת הביקושים

בעקבות המלחמה, השתנתה גם מפת היעדים המבוקשים ביותר עבור ישראלים. ישנה עליה בביקוש למדינות אשר הביעו תמיכה ברורה בישראל, כמו גרמניה, יפן, פולין וצ'כיה. כמו כן, ישנה ירידה ברורה בביקושים למדינות כמו טורקיה, מצרים ומרוקו. לכן, מחירי הטיסות ליעדים המבוקשים עתידים להיות גבוהים יותר מבשנה שעברה.

כמו כן, הביקוש לטיסות ליעדים מסוימים, משפיע גם על היצע טיסות ההמשך. לדוגמא, עד ה-7 באוקטובר, מאות אלפי ישראלים היו מבצעים עצירת ביניים באיסטנבול לצורך מעבר לטיסות המשך לרחבי העולם. לאור התדרדרות היחסים וביטול הטיסות של החברות הטורקיות, תנועת הנוסעים העצומה הזאת תעבור לחברות תעופה אחרות ויעלה את הביקוש והמחירים בחברות הללו. מקרה דומה שגרם לעליית מחירי הטיסות התרחש בשנת 2022, בעקבות מלחמת רוסיה – אוקראינה. בשל המלחמה האפשרות לבצע קונקשן בקייב או מוסקבה נחסמה, ואלפי ישראלים שנהנו עד כה מטיסות זולות דרך יעדים אלו נאלצו לחפש דרכים אחרות יקרות יותר לטוס ליעדם.

שינוי בנתיבי הטיסה הקצריםלאור חתימתם של הסכמי אברהם, התאפשר לחברות התעופה הישראליות לטוס מעל שטחה האווירי של סעודיה ולאחר מספר חודשים גם עומאן אפשרה לחברות הישראליות לטוס מעל שיטחה. החלטה זו אפשרה לחברות התעופה הישראליות, ובראשן אל על, לקצר משמעותית את משך זמן הטיסה ליעדים במזרח הרחוק. כך למשל, טיסה לבנגקוק ארכה כשמונה שעות בלבד במקום אחת עשרה שעות. לאחר פרוץ המלחמה, הנתיב הקצר מעל עומאן נחסם וחברות התעופה הישראליות חזרו לטוס במסלול הישן שעוקף את חצי האי ערב. מצב זה מאריך את שעות הטיסה, שורף יותר דלק, מגביל את כמות המטען שניתן לשאת וכתוצאה לעלייה בעלות התפעולית של חברת התעופה, גם כרטיס הטיסה צפוי להתייקר.

מיותר להזכיר כי לאור המצב הביטחוני המתמשך, ישראלים רבים נאלצו לבטל או לדחות חופשות מתוכננות. לכן ניתן לשער, שבמידה ויהיה שיפור במצב הבטחוני לקראת חופשת הפסח והחופש הגדול, הביקוש לצאת להתאוור בחו"ל יגדל.

תאילנד
הטיסות למזרח ארוכות ויקרות יותר

כיצד ניתן לחסוך בעלות הטיסות?

למרות כל הסיבות שציינו, אפשר להוזיל את מחירי כרטיסי הטיסה. ראשית, אנו ממליצים להזמין את כרטיסי הטיסה כמה שיותר מוקדם. בנוסף, תוכלו להתעדכן בירידות מחיר ומבצעים בקהילות הוואטסאפ שלנו כך תבטיחו לעצמכם במחיר אטרקטיבי או לאחר ירידת מחיר משמעותית. אנו ממליצים להמנע מרכישה של טיסות ברגע האחרון, ליעדים מבוקשים בתאריכים מבוקשים. במקום זאת נסו לתכנן מראש, להיות גמישים בתאריכים וביעדים ובכך להוזיל את טיסתכם הבאה. כמובן, שבמידה ותזמינו טיסה כבר מעכשיו, ההמלצה הגורפת היא להזמין את מקומות האירוח והשכרת הרכב עם אפשרות ביטול בחינם. שימו לב למבצעי חברות התעופה וסוכנויות הנסיעות ולמדיניות הגמישות שכל אחת מציעה.

סיכום

המצב הבטחוני המתמשך משפיע רבות על מחירי כרטיסי הטיסה. הציפייה העיקרית היא שמחיריהם של כרטיסי הטיסה יהיה גבוה מהרגיל. הסיבות העיקריות לכך הן שינוי בביקוש ליעדים מסוימים ובתדירות הטיסות אליהם. בנוסף, חשוב לזכור שלאחר תקופה כה ארוכה ועמוסה רגשית, רבים מהישראלים יבחרו להתאוורר בחו"ל. לכן, נמליץ על קניית כרטיסי הטיסה מבעוד מועד. אנו מקווים שתימשך מגמת העלייה במספר חברות התעופה הזרות ששבות להפעיל את טיסותיהן לארץ. בהקשר לכך, אנחנו מצפים שכמות הנוסעים העוברים מדי יום בנתב"ג תמשיך לעלות, ובמיוחד בתקופת חג הפסח וחופשת הקיץ.

מתלבטים לאן כדאי לטוס בחופשת הפסח? בואו להתייעץ זאת בקהילת הפייסבוק של 'טיסות סודיות'!

חיפוש טיסות בוואטסאפ

נחתו לאחרונה