אנחנו הישראלים מלכי ה-"לי זה לא יקרה", אבל כולנו בני אדם ויכולים לעשות טעויות. כשמדובר בטיסת החזור לארץ, הרבה דברים יכולים להשתבש, ולכן הכנו עבורכם כתבה עם שש טעויות לא נעימות שיכולות לקרות לכל אחד בחזרה לארץ. זאת בתקווה שבעתיד לכם זה באמת לא יקרה.

חזרה לארץ טיפים
שווה להיערך מראש לטובת טיסת חזור חלקה

להגיע לשדה התעופה הלא נכון

ישנן ערים רבות שבהן יותר משדה תעופה אחד, והעובדה שנחתתם בשדה מסוים אינה מבטיחה שטיסת החזור שלכם גם תצא מאותו שדה תעופה. זה אולי נשמע לכם טיפשי, אך הרבה מאוד פעמים אנחנו יכולים להתבלבל ובהיסח הדעת להזמין הסעה לשדה התעופה הלא נכון. אם קרתה לכם טעות שכזו, לרוב יהיה קשה לתקן אותה, שכן לרוב המרחקים בין השדות השונים גדולים מאוד.

אם אתם לא מאמינים לנו, אז אולי תאמינו ללירן, חבר קהילת טיסות סודיות ששיתף: "אחרי שלושה ימים מדהימים בונציה החלטנו לקחת שייט לשדה תעופה. מדדנו זמנים , קנינו כרטיסים, עלינו בזמן, הלכנו לאט. עצרתי בתחנה לקבל החזר מעמ ואז הפקידה אומרת לי שאנחנו בשדה הלא נכון". אולי תשמחו לדעת שבמקרה של לירן, הם לבסוף הספיקו לטיסה, אך אין ספק שעדיף לוודא מראש את שם שדה התעופה.

לתמר, מקהילת טיסות סודיות, קרה מקרה קיצוני הרבה יותר – היא נאלצה "לגלות בשדה שהטיסה היא לסן חוזה קוסטה ריקה, ולא לסן חוזה קליפורניה וכל זאת רק בשל עירנותה של המכרטסת ששאלה אם אנחנו נוסעים לעשות ליל סדר בקוסטה ריקה". על כן, הקפידו לבדוק היטב מול כרטיסי הטיסה שלכם באיזה שדה תעופה אתם נוחתים ומאיזה שדה תעופה יוצאת טיסתכם לארץ, וכמובן שלא יזיק לוודא את זה גם בעת הכרטוס.

כמו כן, בשדות גדולים מאוד, כמו למשל שדה התעופה ניו יורק JFK, חשוב מאוד לברר מראש מאיזה טרמינל ממריאה טיסתכם חזרה לארץ, שכן מעבר בין הטרמינלים יכול לקחת זמן רב ועלול לגרום לכם לפספס את טיסתכם.

להגיע לשדה מעט מידי זמן מראש

אותנו הישראלים הרגילו, שצריך להגיע לנתב"ג שלוש שעות לפני הטיסה, אך למען האמת, בשדות תעופה רבים דלפקי הצ'ק-אין נפתחים שעתיים וחצי או אפילו שעתיים לפני הטיסה. איך תדעו כמה זמן צריך להגיע לפני הטיסה?

בגדול מי שטס עם כבודת יד בלבד יכול להסתפק בשעה וחצי עד שעתיים מראש, ומי ששולח מזוודות לבטן המטוס יצטרך להגיע לפחות שעתיים מראש לפני הטיסה. עם זאת, עלינו תמיד לקחת בחשבון עיכובים אפשריים שיכולים לקרות, בין אם מדובר בפקקים על הכביש או עיכובים וביטולים של רכבות ואוטובוסים.

כלל האצבע שלנו הוא לאפשר מרווח זמן של חצי שעה נוספת לטעויות, או שעה אם השדה רחוק ממרכז העיר (יותר משעה נסיעה). אם אתם משתמשים בתחבורה ציבורית, ודאו שאם הקו שלכם מתבטל, יש לכם תוכנית גיבוי שתביא אתכם בזמן לטיסה.

עוד פרט חשוב ששווה לשים לב אליו, במקרים רבים, גם אם טיסתכם מתעכבת, דלפקי הצ'ק-אין ייסגרו על פי שעת הטיסה המקורית, ועל כן, אלא אם הודיעו לכם אחרת, יש להגיע לשדה התעופה בהתאם לשעת הטיסה המקורית אם טרם ביצעתם צ'ק-אין באינטרנט או שאתם צריכים לשלוח מזוודות לבטן המטוס.

חזרה חלקה לארץ
זה לא כל כך נעים לראות שהצ'ק-אין סגור

לשכוח לעשות צ'ק-אין או לשלם מראש על כבודה עודפת

אין ספק שזה ממש לא נעים להגיע לשדה התעופה ולגלות ששכחתם לעשות צ'ק-אין לטיסתכם, אך האם ידעתם שזה עלול לגרום לכם לפספס את טיסתכם ארצה? בקהילת הפייסבוק של טיסות סודיות, שמענו על מספר אנשים שדיווחו, כי הצ'ק-אין לטיסה נסגר לפני שהספיקו לשלם את הקנס עבור הצ'ק-אין בשדה.

דנה, מקהילת הפייסבוק של טיסות סודיות, לא רצתה שמשפחתה תתפזר במטוס, ועל אף שטסה בחברת לאוקוסט שגובה תשלום עבור צ'קאין בשדה ויתרה על ביצוע צ'ק-אין מראש. אולם, לבסוף "הדיילת שראתה שלא ביצענו צ'ק אין הפנתה אותי לשלם קנס של 200 אירו".

לעתים ישנן תקלות במערכות הצ'ק-אין המקוון של חברות התעופה. אם אינכם מצליחים לבצע צ'ק-אין מקוון מראש, צרו קשר עם שירות הלקוחות של חברת התעופה כמה שיותר מהר ובקשו מהם לפתור את הבעיה. אם הונחיתם לבצע צ'ק-אין בשדה, הקליטו את נציג השירות או שמרו צילומי מסך של ההתכתבות, ליתר ביטחון.

גורם מעכב נוסף, שבגללו ישראלים רבים פספו את טיסותיהם, הוא שלא שילמו מראש על טרולי או מזוודה ולא הפסיקו לשלם את הקנס בזמן. אנחנו תמיד ממליצים לשלם מראש עבור כל התוספות באתר חברת התעופה, על מנת שתחסכו הרבה זמן וכסף.

לשכוח מביקורת הגבולות

בניגוד להרבה שדות תעופה אחרים בעולם, שדות התעופה באירופה לרוב מכילים טרמינלים המערבים בין טיסות בינלאומיות לטיסות פנים אירופאיות. בטרמינלים כאלה לרוב תגיעו לדיוטי פרי מיד לאחר שיקוף כבודת היד, אך לפני שעברתם ביקורת גבולות. זה יכול להיות מאוד מטעה ועלול לגרום לכם לשכוח את עצמכם בדיוטי פרי.

דוד, מקהילת הפייסבוק של טיסות סודיות, סיפר כי הבן שלו התעקש לבזבז את אחרוני הזלוטים שלו בדיוטי פרי בטרם ימריא חזרה לארץ מפולין, אך "כמובן שהילד איחר והגייט נסגר. הטיסה הבאה לרמון הייתה רק בעוד 3 ימים. הם נאלצו לרכוש כרטיסים ללוד ב-1000 ש"ח כרטיס ולהמתין 10 שעות בשדה לטיסה".

אנו שומעים עשרות סיפורים מישראלים שפספסו את טיסותיהם משדות כמו ברלין, וינה, בודפשט ואמסטרדם רק משום ששכחו להקדים את ההגעה לגייט וגילו שיש עומס בביקורת הגבולות בדרך.

אנחנו ממליצים לבדוק את מצב התור בביקורת הגבולות בטרם תתחילו ליהנות מהדיוטי פרי, ובכל אופן לעבור את ביקורת הגבולות לא יאוחר משעה לפני שעת הטיסה הייעודה. חשוב לנו לציין, כי לרוב לאחר ביקורת הגבולות יש פחות חנויות, מסעדות ודברים לעשות, ולכן לא שווה לוותר לחלוטין על סיבוב בדיוטי פרי המרכזי.

בנוסף, שימו לב שלעיתים נוסעים בטיסות לישראל, ייצטרכו לעבור בדיקה ביטחונית נוספת באזור הגייט, ולכן שווה להגיע לגייט בדיוק בהתאם לשעת הבורדינג הרשומה על הכרטיס.

להניח שהשער קרוב

אנחנו רגילים מאוד לטרמינל 3 המוכר והאהוב, שבו מרחק ההליכה הגדול ביותר הוא 3-4 דקות לקצה כל שלוחה, אך שדות תעופה בחו"ל יכולים להכיל שערי יציאה אשר מצריכים נסיעה ברכבת פנימית, או כוללים הליכה מרובה של 20 דקות ומעלה. בדקו מול המסכים כמה זמן נמשכת ההליכה לשער שלכם, ואם המסכים לא מצייני זאת, קחו מרווח ביטחון והתקדמו לשער היציאה שלכם לפחות שעה לפני שעת ההמראה המתוכננת.

ישנם לא מעט סיפורים על נוסעים שדפקו ריצת אמוק ועדיין פספסו את טיסתם חזרה לארץ. לרוב, הם ינסו לתרץ את זה בכך שהשער היה רחוק, אך ההיגיון הבסיסי שלנו אומר שאם 200 נוסעים הספיקו לעלות לטיסה בזמן, כנראה שאותו נוסע יכל להיות אחראי יותר ולנסות להקדים את הגעתו לשער.

עוד טעות שקשורה לשערי העלייה למטוס, היא שלעתים הם עלולים לזוז ולהשתנות, ולכן לא משנה מה כתוב לכם על כרטיס הטיסה, חשוב לוודא מספר פעמים את שער העלייה למטוס מול מסכי המידע. שרון, חברת קהילת טיסות סודיות מספרת: "גילינו בדרך הקשה שבאמסטרדם הם משנים את הגייט שמודפס על הבורדינג ומה המשמעות הכלכלית של לפספס טיסה". בהחלט לא נעים.

טיפים לחזרה ארצה
עדיף להקדים מאשר לרוץ ספרינט

להתבלבל בין שעת הבורדינג לשעת ההמראה

הסעיף הזה הוא יחסית ברור, ובכל זאת מצאנו מגוון דוגמאות לנוסעים שלטענתם היו צריכים לאפשר להם לעלות לטיסה כי "ההמראה היא רק בעוד 10 דקות". על כרטיס הטיסה שלכם תמיד תצוין שעת ההמראה וכן השעה שבה השער ייסגר. לרוב השער אמור להיסגר 30 דקות לפני שעת ההמראה המתוכננת, ולכן זו אחריותם וחובתכם להתייצב בשער העלייה למטוס, לפחות 45 דקות לפני שעת ההמראה המתוכננת.

אחד החברים בקהילת טיסות סודיות שיתף במקרה שבו פספס את טיסתו: "גילינו שהשער שלנו ממוקם רחוק מאוד מעמדת הבידוק אז התחלנו לרוץ, הגענו לעמדה של העלייה למטוס 20 דק' לפני שהמטוס המריא. אך לצערנו אמרו לנו שאין יותר עלייה למטוס. שאלנו מדוע? וכמונו עוד מספר ישראלים במקום שנקלעו לבעיה דומה. אך לא היה עם מי לדבר".

באירופה, בניגוד לנתב"ג, לא ילכו לקראת הנוסע המאחר, ואנחנו נוטים להצדיק את הגישה האירופאית. תופעת מאחרי הדיוטי היא תופעה מוכרת ומעצבנת, ואנחנו בטוחים שלא פעם יצא לכם לחכות במטוס לנוסע האחרון, שהגיע באיחור אופנתי של 10-20 דקות לאחר שכולם עלו למטוס. באירופה מידת הסובלנות כלפי נוסעים כאלה מאוד נמוכה, ובמקרים רבים, העובדים יעדיפו להוריד את אותם מאחרים מהטיסה מאשר לסייע להם.

בנימה אופטימית

אמנם מקריאת כתבה זו ניתן לקבל את הרושם שלאחר לטיסה בחזרה לארץ זה הדבר הכי נורא שנוסע יכול לעשות, אך ברור לנו לחלוטין שכולנו בני אדם, שלעתים איחורים יכולים לקרות כתוצאה מדברים בלתי מתוכננים ושלרוב המאחרים אין כוונות רעות. בנוסף, אנו מודעים לכך, שלעתים תורים מוגזמים בדלפקי הצ'ק-אין עשויים לגרום בעיות קשות (למשל: סאגת טיסות ריינאייר מוינה, שבעבר יצאו עם 70% מהנוסעים באופן קבוע), וזאת באשמת חברת התעופה בלבד.

המטרה של כתבה זו, היא להעלות את המודעות למגוון בעיות שונות שקרו לאנשים אחרים ועלולות לקרות גם לכם. אנחנו מאמינים שבסופו של דבר התוצאה היא זו שקובעת. פספוס טיסה זה אירוע מלחיץ, לא נעים ויקר בכל אופן, גם אם הסיבה שגרמה לכך היא פקקי ענק בדרך שדה, עומס חריג בצ'ק-אין או תור ארוך לביקורת הדרכונים.

באמצעות התנהגות אחראית, מודעות לסיכונים ולקיחת מקדמי ביטחון, תוכלו לצמצם את הסיכון לבלת"מים או לכל הפחות לנטרל את השפעתם השלילית – ולטעמנו זה עדיף בהרבה מאשר לסמוך על המזל.

אז בפעם הבאה שאתם טסים לחו"ל, ודאו שאתם מגיעים לשדה הנכון מספיק זמן מראש, בצעו צ'ק-אין מקוון, אל תתמהמהו יותר מידי בדיוטי, והגיעו לגייט לפחות 45 דקות לפני שעת ההמראה המתוכננת.

יש לכם טיפים נוספים בנוגע לחזרה חלקה לארץ? נשמח אם תשתפו אותנו בקהילת הפייסבוק של טיסות סודיות

חיפוש טיסות בוואטסאפ

נחתו לאחרונה