צילום: מיכאל קבחייב

בשנת 2023 עברו בנתב"ג מעל 6 מליון נוסעים שעלו על טיסה בחברת לאוקוסט, מדובר על מספר שיא של 30% מהנוסעים, ואילולא המלחמה המספר הזה כנראה היה אפילו גבוהה יותר. טיסות הלואו קוסט סובלות מתדמית רעה שלעתים אינה מוצדקת לחלוטין – לכן, בכתבה הזו נפריך שישה מיתוסים שקריים לגבי חברות הלואו קוסט.

מיתוס ראשון: הצפיפות במטוס

כולנו אוהבים מאוד להתלונן על הצפיפות במטוסי הלואו-קוסט. ובכן, אין ספק שהמושבים בחברת הלואו קוסט אינם מרווחים ומפנקים, אך הם אינם צפופים יותר בהשוואה לחברות הלגאסי. כך למשל: מטוסי וויז אייר מציעים מרווח של 74 ס"מ לרגליים, בדומה לחברת בראסלס איירליינס. למעשה, שתי החברות מפעילות את מטוסי ה-A320 עם 30 שורות בדיוק, כך שהתנאים זהים לחלוטין.

אם חשבתם שתופעה זו מיוחדת רק לבראסלס איירליינס, אז חשוב שתדעו שאת אותו מרווח לרגליים תמצאו גם במגוון חברות תעופה אחרות, למשל: איטה, איבריה ולוט. יש גם חברות שבהן במרווח לרגליים קצת יותר נדיב, למשל: אג'יאן, לופטנזה ואוסטריאן, אך באופן מצחיק, את אותו מרווח לרגליים תמצאו גם בחברת ריינאייר – חלוצת הלואו-קוסט האירופאית.

בנוסף, גם אם אכן המרווח לרגליים קטן יותר בחברות הלואו-קוסט, המושבים יותר דקים וזה לגמרי מפצה על הפער.

לואו קוסט מרווח לרגליים
בריינאייר יש יותר מרווח לרגליים מאשר לוט, איבריה ועוד

מיתוס שני: חייבים לשלם על מושב

גולשים רבים מעידים כי הם אינם מצליחים להתקדם בהזמנת כרטיסי הטיסה שלהם מבלי שבחרו את מושביהם תמורת תשלום נוסף, ולכן נוצר הרושם המוטעה, שחברות הלואו קוסט מחייבות אותנו לשלם על בחירת מושב. אמנם חברות הלואו קוסט דואגות להציף אותנו באלף אזהרות וחלונות קופצים בנוגע להושבה, אך הסירו דאגה מלבכם, חברת התעופה מחוייבת להקצות לכם מושב בחינם. אם אתם מעדיפים לוותר על התשלום הנוסף, חפשו כפתור עם כיתוב של "בחירת מושבים אקראית" או "בחר את המושבים מאוחר יותר". לרוב הוא יהיה מוחבא בראש או בחחתית העמוד.

מיתוס שלישי: חיוב כספי על אי הגעה לטיסה

שאלה ששמנו לב שחוזרת על עצמה בקהילת הפייסבוק של טיסות סודיות, היא אם חברות לואו קוסט יכולות לחייב נוסעים בגין אי הגעה לטיסה שהזמינו (No Show), והתשובה הפשוטה היא – לא.

בחברת ריינאייר, לנוסעים אין שום אפשרות לבטל את טיסתם, ובהתאם אין גם חיוב או קנס על אי הגעה לטיסה. בחברות רבות אחרות, כמו וויז אייר, כרטיסי הטיסה דווקא ברי החזר אך תמורת דמי ביטול גבוהים למדיי (65 אירו לנוסע לכיוון בחברת וויז אייר). המשמעות של דמי הביטול אינה שאתם חייבים לשלם אותם על מנת לבטל את הטיסה, אלא שההחזר שלכם (אם בכלל תקבלו החזר) יהיה המחיר ששילמתם בניכוי דמי הביטול (ולעתים גם בניכוי העלות של שירותים מסוימים שאינם ברי החזר כמו כבודה, הושבה או הסעות).

מטוס וויז אייר

מיתוס רביעי: מטוסים ישנים ומוזנחים

טוב, המיתוס הזה פשוט לא יכול להיות רחוק יותר מהאמת. אם יש עיקרון פעולה חשוב מאוד שחיוני להקפיד עליו בחברות לואו קוסט, הוא שימוש במטוסים חדישים. ההיגיון מאחורי זה פשוט מאוד – מטוסים חדשים הם יותר חסכוניים בדלק וקורות בהם פחות תקלות. תקלה בחברת לואו קוסט יכולה להיות כואבת במיוחד מבחינה כלכלית, שכן תקלה במטוס בשעה תשע בבוקר תגרור ביטולים ושינויים במספר טיסות עד הלילה. אז חברות הלואו קוסט מעדיפות להשקיע במטוסים חדשים ויקרים, שבעתיד יחסכו להם הרבה כסף וכאב ראש.

מיתוס חמישי: אובר בוקינג

אובר בוקינג הוא נושא שעסקנו בו בהרחבה בכתבה אחרת. בקצרה, מדובר בנוהג שגרתי של מגוון חברות תעופה, שבמסגרתו נמכרים יותר כרטיסים לטיסה מאשר כמות המושבים הזמינה במטוס. זאת מתוך הנחת מוצא שלא כל הנוסעים אכן יגיעו לטיסה. משום מה, אנשים רבים סבורים כי חברות הלואו-קוסט עושות אובר-בוקינג דרך קבע. אולם, גם מחשבה זו אינה אלא מיתוס. למעשה, ההפך הוא הנכון. חברות הלואו קוסט מרוויחות כל כך מעט ממכירת כרטיס טיסה נוסף, בהשוואה לחברות לגאסי, ולכן פחות שווה להן לקחת את הסיכון שאכן לא יישארו מושבים עבור חלק מהנוסעים. כלומר, לרוב, בחברות לואו קוסט יש לכם את הסיכון הקטן ביותר ליפול קורבן לאובר בוקינג.

ריינאייר

מיתוס שישי: שירות גרוע

מבין כל המיתוסים שנציג בכתבה על חברות הלואו קוסט, לדעתנו זה האחד הכי מעצבן. אנחנו שומעים הרבה מאוד חוות דעת שליליות על השירות של חברות הלואו קוסט, ולדעתנו זה פשוט לא מוצדק. עכשיו, לפני שאתם מתרעמים, נחלק את הסעיף הזה לשני חלקים:

שירות בשדה התעופה ובטיסה – גם כאן הרבה מאוד פעמים דיילי קרקע ודיילי אוויר יכולים לספוג ביקורת על כך שהם מקפידים על כללי הבטיחות, על מדיניות חברת התעופה ועל כללי התנהגות בסיסיים בטיסה. בכל חברת תעופה יש דיילים נחמדים יותר ונחמדים פחות, אבל בסופו של דבר התנאים בחברות הלואו קוסט הם הכי קשוחים, ותאמינו לנו שהתפקיד של הדיילים במטוס רחוק מלהיות קל.

בנקודה זו, נרצה להתייחס גם לכך שבטיסות לארץ, דיילי אוויר נאלצים להתנהג כמו שוטרים. הם צריכים לוודא שכל אחד יושב במושב המסומן שלו בזמן להמראה, שאף אחד לא קם לשירותים במהלך ההסעה למסלול ההמראה, גם אם יש ילד בן חמש שדחוף לו לעשות פיפי עכשיו, ושאף אחד לא עושה פייסטיים עם המשפחה תוך כדי שהמטוס דוהר במהירות של מאות קמ"ש במורד המסלול. גלו חמלה והבנה כלפי אותם דיילים ותראו שבסוף אותם צעירים וצעירות, נותנים את הלב והנשמה עבורכם ומשתדלים לתת את השירות הטוב ביותר.

כמו כן, נציין שבניגוד לחברות תעופה אחרות, בחברות הלואו-קוסט דיילים לרוב מרוויחים עמלה מהרכישות שלכם, כך שזה ממש לא באינטרס שלהם להיות מגעילים ולגרום לכם להרגיש רע.

לואו קוסט מיתוסים
לא קל להיות דייל

שירות לקוחות – אם נסתכל על לא מעט תלונות לגבי שירות הלקוחות של חברות הלואו קוסט, נגלה שהן לא עוסקות ביחס רע או מזלזל, אלא בכך שנציגי השירות נצמדו למדיניות חברת התעופה, ולא נתנו ללקוח את מה שהוא רוצה. כשאתם רוכשים כרטיס טיסה בחברת לואו קוסט, אתם למעשה חותמים על חוזה, והוא מחייב את שני הצדדים. נציגי השירות צריכים לציית למדיניות של חברת התעופה, ובלואו-קוסט הרבה מאוד פעמים המדיניות הזו אינה משרתת את האינטרס שלכם.

מהניסיון האישי שלנו, ריינאייר ואיזיג'ט מפעילות צ'אט אינטרנטי שנותן שירות יעיל ומהיר, שחוסך לכם חיובים מיותרים על שיחות לחו"ל. בוויז קיים גם צ'אט כזה וגם שני קווי טלפון – אחד למכירות ואחד לטיסות ששונו או בוטלו. בכל פעם כשפנינו לחברות הללו דרך אחד הערוצים הנ"ל, השירות היה מהיר, יעיל ומקצועי. כמו כן, נעיר באופן אגבי, שמנסיוננו ההחזרים הכספיים על טיסות מבוטלות הגיעו הכי מהר מחברות הלאו קוסט, התהליכים אצלם יעילים ודיגיטלים בשביל לחסוך בכח אדם.

השורה התחתונה

בסופו של דבר, אין ספק שחווית הטיסה בחברות הלואו קוסט רחוקה מלהיות מפנקת, אך אם נודה באמת, כל חברות התעופה היום הפחיתו את רמת השירות, ולמעשה, מעטים ההבדלים בין טיסה בחברות לגאסי כמו לופטנזה או ישראייר, לבין טיסה בוויז אייר או בריינאייר. אם כך, אנחנו מקווים שהצלחנו לנפץ לכם כמה מיתוסים על חברות הלואו קוסט, ולשכנע אתכם שהשד לא נורא כל כך.

יש עוד מיתוסים שתרצו נפץ על חברות הלואו קוסט? נשמח לשמוע מכם בקהילת הפייסבוק של טיסות סודיות

חיפוש טיסות בוואטסאפ

נחתו לאחרונה