צילום: ארז ורבר

טיסות בתקופת הקורונה הן לא דבר מובן מאליו. בטח לנופש. אומנם כבר יש רשימה לא קצרה של מדינות אליהן ניתן להיכנס ללא חובת בידוד, רבים מעדיפים לוותר על התענוג בשל חוסר הוודאות שעדיין קיים בנוגע לפעילות קווי תעופה, נהלי כניסה ויציאה של המדינות וכיוצ״ב. בחודש האחרון, מאמצע מרץ, וכנראה בעקבות הירידה המשמעותית בתחלואה בישראל, אפשר לראות שינוי מגמה חיובי כשעוד ועוד מדינות מוכנות לקבל ישראלים ללא חובת בידוד. רמת הביורוקרטיה יורדת ורמת הוודאות עולה. כמו כן, בדיקות קורונה הופכות זולות יותר ומהירות יותר.

מאז החתימה על הסכם השלום, בקיץ האחרון, היה לי ברור שאבקר באיחוד האמירויות ובפרט בדובאי. סקרן אותי לטוס למדינה מוסלמית מפותחת ומתקדמת אשר מקבלת בברכה ישראלים.

הסכם שלום עם האמירויות
צילום: דוברות אל על

גילוי נאות: הנסיעה לדובאי המתוארת להבא הייתה במסגרת סיור עיתונאים וכרטיסי הטיסה ניתנו לנו במתנה. יודגש כי לא התחייבתי לכתוב ביקורת חיובית והפוסט נכתב ללא התערבות כלשהי.

איך טסים לדובאי?

ישנן 4-3 טיסות יומיות בין ת״א ודובאי. בקרוב יתווספו עוד, בהתאם לביקוש. בקו פועלות כיום מספר חברות תעופה: פליי דובאי (חברת הלואוקוסט שבסיסה באיחוד האמירויות), אל על, ישראייר וארקיע. אמירטס צפויה להצטרף לחגיגה בקרוב (הקו מתוכנן להתחיל בחודש הבא, אבל עוד טרם יצא פרסום רשמי). ניתן גם לטוס עם איתיחאד לאבו-דאבי ובעצם לשלב ביקור בשתי הערים הסמוכות שהמרחק ביניהן הוא כשעה וחצי ברכב. על אף התחרות אנחנו לא רואים בינתיים תעריפים אטרקטיביים מדי בין החברות – למעט בטיסות וויזאייר בקו לאבו-דאבי שם המחירים מתחילים מ-89 ש״ח בלבד לכיוון. מחירי הכרטיסים לדובאי הם בטווח 250$-300$ לא כולל כבודה. לפני הנסיעה יש להצטייד בויזה לאיחוד האמירויות, ההנפקה תוך 72 שעות והיא עולה $99, מי שמחזיק בדרכון זר הפטור מויזה. בנוסף יש לבצע בדיקת קורונה במהלך 72 השעות שלפני ההמראה ולמלא טופס הצהרת נוסע יוצא באתר משרד הבריאות. לאחר הנחיתה בדובאי עוברים כל הנוסעים בדיקת קורונה נוספת (די פולשנית ביחס לארץ) וחובה להישאר בבידוד במלון עד קבלת התוצאות בסמס (לרוב תוך מספר שעות).

חיפוש טיסות באתר ארקיע

ארקיע ביצעו לאחרונה שדרוג לאתר שלהם, המראה חדשני יותר וסך הכל נוח יותר למשתמש הפשוט. עם זאת, חשוב לציין שבכל תאריך שחיפשנו טיסה לדובאי, ראינו שאתר ארקיע יקר יותר מהטיסות לדובאי שאנו מאתרים בטיסות סודיות. בנוסף, האתר לא מאפשר לבצע 'חיפוש גמיש' שמאתר את שילובי הטיסות הזולות ביותר. מה שאומר שאם אתם רוצים לדעת מהם התאריכים הזולים ביותר בחודש מסוים, חייבים לבצע את החיפוש במערכת אחרת (כמו בטיסות סודיות או סקייסקנר, בגוגל טיסות לא תמצאו תוצאות של ארקיע). במהלך ההזמנה ניתן להוסיף תוספות כבודה ב-$60, בחירת מושב ב-$15 (כולל מושבים ביציאות חירום!) או שורה ראשונה ב-$69. ארקיע כמו חברות נוספות, הציגה לאחרונה תוספת "ביטול טיסה ללא דמי ביטול" מדובר בתוספת כספית של $29-$59 לנוסע שמאפשר לבטל את הטיסה עד 3-7 ימים לפני מועד היציאה, לא מצאנו היכן במהלך הכרטוס באתר ארקיע ניתן להוסיף את הרכיב, ניסינו גם להבין תוך כמה זמן הם מתחייבים שהכסף יוחזר אז פנינו לשירות הלקוחות בוואטסאפ, עד למועד זה לא קיבלנו תגובת נציג.

חווית הטיסה בארקיע

🌎 נתיב: ת"א – דובאי – ת"א
✈️ דגם מטוס: Airbus A321neo
💺 מושב: 4A (תיירים)

הגעתי לנתב״ג כשעתיים וחצי לפני ההמראה. בכניסה לשדה התבקשתי להציג את התו הירוק (או את תוצאות בדיקת הקורונה השלילית), קיבלתי צמיד והופנתי לעמדות התשאול הביטחוני שהיו כמעט ריקות. לבינתיים לא ניתן להשלים צ׳ק-אין באינטרנט/באפליקציה משום שחברות התעופה נדרשות לבדוק את כל מסמכי הנסיעה, ובפרט ויזה לדובאי ובדיקת קורונה שלילית, בדלפקי הצ׳ק-אין. זה כמובן מצריך עמידה בתור נוסף מה שמאריך את זמן המעבר בשדה. סדרן של רשות שדות התעופה הקפיד על שמירת מרחק בין האנשים בתור. התהליך היה מהיר ומספר דקות מאוחר יותר היינו באזור הדיוטיפרי. עצוב לראות שכמעט כל החנויות סגורות כשנתב״ג פועל במתכונת מצומצמת עם כשתי המראות בשעה בלבד.

בדרך למטוס אוספים מתנה בדיוטיפרי

למקרה שלא שמעתם – חברת ג׳יימס ריצ׳רדסון, מפעילת חנויות הדיוטיפרי בנתב״ג, הפסידה בתביעה ייצוגית הקשורה לאופן בו ביצעה חיובים במט״ח וכחלק מהסכם הפשרה הסכימה לחלק מתנות בסך של 1.3 מיליון אירו. כל לקוח המבצע רכישה באחת מחנויות הדיוטיפרי (סגורה כעת החנות המרכזית אך פתוחות החנויות בקצה זרועות B ו-C) זכאי לקבל פריט אחד בחינם מתוך מבחר משתנה. בבוקר בו עברתי בנתב״ג יכולתי לבחור בין שני בשמים ובין מארז פחיות ג׳ק דניאלס וקולה. רכשתי סוכריות בעלות 1.9$ וקיבלתי את המתנה, ויתכן שיש בחנות מוצר אף זול יותר.

טיסת ארקיע לדובאי

בצי של ארקיע פעילים שני מטוסי איירבוס חדישים מדגם A321neoLR והם פועלים בקו לדובאי. במטוסים אלו אין מחלקת עסקים ותצורת המושבים היא 3-3. לכל מושב שקע USB לטעינת מכשירים ובשורות הראשונות יש גם שקעי חשמל רגילים. בגב המושבים יש מתקן לתליית מכשירים ניידים – דבר שימושי במיוחד כי במטוסים אלו אין מערכת בידור. במטוסים אלו ארקיע מציעה אינטרנט אלחוטי לנוסעיה, אלא שהשירות לא עבד בשתי הטיסות שלי.

קוקפיט במטוס האיירבאס
מסיעים להמראה על מסלול 26

מטוס איירבאס ארקיע לדובאי

הטיסה הייתה מלאה אך הליך העלייה למטוס עבר חלק ומהר. המטוס אף התנתק מהשרוול מוקדם יותר מהמתוכנן. לאחר ההמראה פנינו מזרחה לכיוון ים המלח, חצינו למרחב האווירי הירדני וחלפנו מעל עמאן, המשכנו מעל ערב הסעודית עד לאיחוד האמירויות. מסלול טיסה זה בכיוון דובאי ארוך מעט מהמסלול הישיר ביותר והוא נקבע על פי החלטת גורמי הביטחון. להערכתי מדובר בתוספת של כחצי שעת טיסה לעומת טיסת החזור בכיוון ת״א (אז המסלול עובר מעל המפרץ הערבי, צפונית לקטאר ובחריין, ומשם מעל ערב הסעודית).

טיסה לדובאי מעל ערב הסעודית
ערב הסעודית מלמעלה
טיסת ארקיע לדובאי
נתיב הטיסה המקוצר

הצוות היה אדיב מאוד ושמחתי לראות שצוות הדיילים כלל שתי דיילות דוברות ערבית. לאחר ההמראה הצוות מזג כוסות מים לנוסעים, ולאחר מכן עבר עם עגלת שירות, בתשלום נוסף ניתן לרכוש חטיפים, סנדוויצ׳ים חמים, שתיה קלה, משקאות חמים ועוד. הופתעתי לשמוע שלמעט כוס מים אין שום שירות בטיסה, זה אמנם יותר ממה שתקבלו בראינאייר אך מחירי הטיסות לדובאי הן כלל לא מחירי לאוקוסט. במהלך שתי הטיסות לא ראיתי אירועים חריגים, אבל הייתי מצפה לאכיפה מוקפדת יותר של חובת עטיית המסכות. בנחיתה הוזמנתי להצטרף לצוות הטייסים בקוקפיט, הגישה לנחיתה כללה טיסה נמוכה מעל שדה התעופה עם תצפית יפה מאד של גורדי השחקים שבעיר, סיבוב קצר מעל המפרץ הפרסי וחזרה לנחיתה על מסלול 12L.
רוצים לראות את סרטון הנחיתה בדובאי? כנסו לסטורי שלנו

דובאי לפני נחיתה
מבט מלמעלה על מרכז העיר

שדה התעופה בדובאי

שדה התעופה הבינ״ל של דובאי (DXB) הוא אחד משדות התעופה העמוסים בעולם. לנחות בו לאחר המעבר בנתב״ג המנומנם מדגיש את הכישלון הניהולי של משרד התחבורה שבגללו ענף התעופה בארץ במצב עגום. השדה עמוס בנוסעים טיסות וכל החנויות פתוחות. על פי דרישות הביטחון מקבלות שלושת חברות התעופה הישראליות – אלעל, ישראייר וארקיע – את שערי הטיסות המרוחקים ביותר בטרמינל 3. הכינו את עצמכם להליכה ארוכה מאוד מהמטוס לאזור ההגירה לאחר הנחיתה והליכה דומה בכיוון ההפוך לקראת טיסת החזור.

מטוסי אמירטס בדובאי
מטוסי אמירטס חונים בדובאי

דרישות הביטחון החלות על חברות התעופה הישראליות בחו״ל מחייבות אותן בסטנדרטים מחמירים שהוכיחו את עצמם לאורך השנים. משזה נאמר, נראה שניהול סידורי הביטחון בשדה התעופה של דובאי במצב מזעזע. לטיסה של קרוב ל-200 נוסעים המתינו 3 סלקטורים בלבד ועמדות צ׳ק-אין בהתאם (כשלא ניתן לעקוף אותן), וכמובן שנוצרו תורים ארוכים מאוד. לא הייתה כל הקפדה על הנחיות הריחוק החברתי. העמידה הממושכת בתור גרמה לי להבין שאם הייתי טס עם חברת תעופה זרה כנראה שהייתי מבלה זמן רב יותר בתוך הטרמינל בחנויות הדיוטיפרי, במסעדות או באחד הטרקלינים. אותה צפיפות חזרה על עצמה גם בהליך העלייה למטוס בו לא הייתה כל הקפדה על ריחוק חברתי – באופן הפוך לגמרי לכל מקום אחר בדובאי שביקרתי בו.  

טיסת ארקיע לדובאי

לסיכום, התהליך בנתב"ג מסודר ומתוקתק, חווית הטיסה בארקיע חיובית ושירותית (הכינו את עצמכם לטיסת לאוקוסט לכל דבר), הביאו נעליים נוחות להליכה מרובה בשדה בדובאי והמון סבלנות ואורך רוח לבידוק הבטחוני בחזרה לארץ.

אולי יעניין אותך גם: הביקור שלנו בפארקים המרשימים של דובאי, לקריאה לחצו כאן

חיפוש טיסות בוואטסאפ

נחתו לאחרונה