בימים קשים אלו, חברות תעופה רבות מבטלות את טיסותיהן מ/אל ישראל. מאחר שכאן מדובר על ביטולי טיסות בעקבות מצב ביטחוני בעייתי, רבים תוהים מה הן זכויותיהם וכיצד ניתן להתמודד עם הביטול. בכתבה זו נענה על כל השאלות הפתוחות וננחה אתכם כיצד לפעול. אם טיסתכם בוטלה ואתם מחפשים טיסות חלופיות הקמנו עבורכם דף המרכז טיסות לישראל, ודף המרכז טיסות מתל אביב.

טיסות מבוטלות
טיסות רבות בוטלו בימים האחרונים (צילום: אבי גולד)

מה מגיע לי אם טיסתי בוטלה?

לפני שנתחיל, חשוב לנו לומר שביטולי טיסות הם לא נעימים, בייחוד אם כרגע אתם שוהים בחו"ל והאופציות לטיסות חלופיות לארץ מצטמצם מיום ליום. אך היו אופטימים וזכרו שבסוף תגיעו ארצה בביטחה.

על אף שמדובר במצב חירום, לנוסעים שטיסתם בוטלה עדיין מגיעה אחת משלוש זכויות בסיסיות: החזר, טיסה חלופית או טיסה במועד מאוחר יותר. זכויות אלו מעוגנות בחוק שירותי תעופה הישראלי ובתקנת EC261 האירופית. במצב חירום שכזה חברות התעופה פטורות מתשלום פיצויים וכן ממימון שירותי סיוע כמו לינה או מזון.

מרבית חברות התעופה יאפשרו לכם לקבל החזר או טיסה במועד מאוחר יותר ללא בעיה מיוחדת, ובהתאם למדיניות החברה. השגת טיסה חלופית מ/אל ישראל היא משימה מאתגרת למדיי, אך אם כרגע אתם נמצאים בחו"ל ומעוניינים לחזור ארצה, בהחלט מומלץ וכדאי לנסות לבקש מחברת התעופה לדאוג להמיר את הכרטיסים שלכם לחברת תעופה שממשיכה לטוס לארץ או להחליף את היעד לשדה חלופי כמו דובאי, אתונה או לרנקה, שממנו תוכלו לקחת טיסת חילוץ ארצה.

אמנם אפשרות ההחזר נראית בהתחלה קורצת יותר, אך אם הטיסה שבוטלה היא טיסת ההלוך מנתב"ג לחו"ל, שיקלו לדחות את הטיסה למועד מאוחר יותר, בתקווה, בימים שקטים יותר, מאשר לוותר על האפשרות לטוס. אנחנו ממליצים לבדוק את האפשרות הזו מול חברת התעופה, אם המצב מאפשר. בכל אופן, תמיד תוכלו לדרוש ולקבל החזר.

איך ניתן להשיג החזר על הטיסות שלי?

אם הזמנתם ישירות מאתר חברת התעופה, בדקו את דף ניהול ההזמנה באתר האנטרנט של החברה, יתכן שתוכלו כבר משם לבקש החזר. במידה ולא, פנו ישירות לשירות הלקוחות שלהם בטלפון, במייל או בצ'אט. נציגי השירות יסייעו לכם להגיש בקשה לקבלת החזר. במידה והזמנתם דרך סוכנות נסיעות מקוונת, פנו ישירות אליהם, ובקשו מהם את ההחזר, לעיתים ההחזר לוקח יותר זמן אך היו סבלניים, הוא יגיע.

אם לא הצלחתם להשיג את ההחזר מסוכנות הנסיעות המקוונת, התקשרו לחברת התעופה ובקשו מהם עזרה. ייתכן שהם לא יוכלו להחזיר לכם את הכסף, אך במקרים רבים הם יוכלו להנחות אתכם כיצד לפעול מול הסוכנות. אם ביצעתם את כל הצעדים שלעיל, ולא הצלחתם לקבל החזר, אנחנו מזמינים אתכם להתייעץ עם המומחים בקהילת הפייסבוק של טיסות סודיות.

אני תקוע/ה בחו"ל, מה עושים?

גם כאן, נמליץ לכם לקחת אוויר ולזכור שבסוף הכל יסתדר ותגיעו ארצה. ראשית, בדקו את המידע העדכני בנוגע לפעילותן של חברות התעופה בדף המיוחד שלנו, שם תוכלו להתעדכן בכל המידע על טיסות חילוץ לארץ. כמו כן, הקמנו עבורכם דף עם טיסות לישראל עם מגוון טיסות זמינות בחזרה לארץ לימים הקרובים.

אם לא מצאתם טיסת חילוץ רלוונטית, יש שלושה שדות תעופה עיקריים שמהם יוצאות הרבה מאוד טיסות חילוץ ארצה – לרנקה, אתונה ודובאי. נסו להגיע בכוחות עצמכם לאחד משדות התעופה הללו, ולהשיג כרטיס טיסה משם לארץ. במקרה זה אתם מבצעים קונקשן עצמאי לכל דבר ועניין ונמליץ לכם לתכנן מרווח ביטחון של לפחות 6 שעות בין הטיסות, על מנת למזער סיכונים ולהבטיח את הגעתכם ארצה בשלום.

טיסות מבוטלות
שדה התעופה בלרנקה – מוקד מרכזי לטיסות ארצה

מה לגבי טיסות עתידיות שטרם בוטלו?

אם יש לכם טיסה מתוכננת לשבועות הקרובים בחברת תעופה זרה, יש סבירות גבוהה שהיא תבוטל. נמליץ לכם לבטל כבר מעכשיו את כל שירותי התיירות שהזמנתם (מלונות, אטרקציות, הסעות וכו'). אם חלק מהשירותים שהזמנתם אינם ברי החזר, פנו אל בית העסק בצורה מסודרת ומכובדת, כתבו מכתב אשר מסביר את הסיטואציה וקוו להתחשבות. אם רכשתם את השירות מספק כמו בוקינג או אקספדיה, ובית העסק מסרב להשיב את כספכם, פנו אליהם וייתכן שביכולתם לסייע לכם לקבל את כספכם בחזרה.

לגבי הטיסה, ישנן חברות תעופה שכבר היום יאפשרו ביטול וקבלת החזר כספי, או דחיית הטיסה למועד אחד. במידה ולא, אל תעשו דבר והמתינו להודעה רשמית מחברת התעופה. הודעה שכזו לרוב תגיע לכל היותר שבוע לפני הטיסה, ובמקרים חריגים, אף מספר שעות לפני. לאחר קבלת הביטול תהיו זכאים להחזר כספי או מדיניות שינויים מקלה.

טיפים כלליים להתנהלות נבונה:

  • היו רגועים, דברו בכבוד והקשיבו היטב לתשובות של נציגי השירות
  • דעו את זכויותיכם – חברת התעופה מחוייבת לספק לכם החזר, טיסה חלופית או טיסה במועד מאוחר יותר
  • התאזרו בסבלנות – מוקדי השירות ממילא עמוסים לעייפה בעקבות ביטולי הטיסות, ולעתים באמת לוקח זמן לטפל בפנייתכם
  • אם אתם מרגישים שהשיחה אינה מתקדמת ושאתם סתם "טוחנים מים", בקשו לדבר עם מנהל
  • אל תבזבזו זמן ואנרגיה כעת על קבלת החזר כספי. תנו לעומס להרגע ובהמשך תפנו לממש את זכויותכם לקבלת החזר כספי.
  • אם אתם זקוקים לעזרה, אל תפחדו לבקש בקהילת הפייסבוק של טיסות סודיות

לבסוף, נרצה לאחל לעם ישראל בשורות טובות, ימים טובים וחזרה מהירה ובטוחה לשגרה. כמו כן, תמיד ובייחוד בימים אלו, אנחנו מעודדים אתכם להצטרף לקהילת הפייסבוק של טיסות סודיות, שם תוכלו לשתף מידע, לבקש עזרה ולסייע לאחרים. בימים האחרונים הקהילה המדהימה שלנו הייתה ועודנה מוקד מידע חשוב בענייני תעופה והצליחה לסייע לאנשים רבים לחזור ארצה בשלום.

חיפוש טיסות בוואטסאפ

נחתו לאחרונה