ישראלים רבים טסים למגוון יעדים ברחבי העולם מהארץ, בין אם מדובר על יעדים באירופה, אמריקה, אסיה או אפריקה. קיימים מעל מאה יעדים אליהם אפשר להגיע בטיסה ישירה מישראל אך מאות ואף אלפי יעדים שלא נגישים בטיסה ישירה אשר מאלצים אותנו לטוס אליהם עם עצירת ביניים בנמל תעופה נוסף בדרך, טיסת קונקשיין.

מרבית הטיסות הישירות מישראל מגיעות לנמלי תעופה מרכזיים בעולם כמו אמסטרדם בהולנד, פריז בצרפת, ניו יורק בארה"ב ועוד, נמלי התעופה הללו משמשים כבסיסים ראשיים לחברות התעופה הגדולות על מנת לקשר בין היעדים השונים אליהם בדרך כלל אין טיסה ישירה, כך שטיסה מישראל לאורלנדו בארה"ב תעבור במרבית המקרים דרך ניו יורק, כאשר שני החלקים השונים של הטיסה יבוצעו על ידי אותה חברת תעופה או חברות תעופה שונות השייכות לאותה ברית תעופה.

מהו קונקשיין עצמאי?

חברות התעופה הגדולות מציעות מגוון טיסות קונקשיין ליעדים השונים, אך לא תמיד טיסות הקונקשיין אותן מציעות החברות יהיו הטובות או הזולות ביותר בעבור הנוסע, בין אם מדובר על עצירות ארוכות במיוחד, מחיר גבוהה יותר או פשוט יעדים אליהן אין טיסות קונקשיין רגילות. במקום לרכוש כרטיס שלם מחברת תעופה אחת, ניתן לרכוש טיסות נפרדות ולשלב אותם יחד באופן עצמאי.

את ההזמנה של מקטעי הטיסה השונים אפשר לבצע בצורה עצמאית ישירות מול חברות התעופה השונות המרכיבות את המסלול המלא או באמצעות סוכני טיסות המציעים מסלולי טיסה הכוללים קונקשיין עצמאי. לדוגמא, כרטיס טיסה לסינגפור עם מגוון חברות תעופה תעלה לפחות $850 דולר. אך רכישה של כרטיס טיסה לאתונה בראינאייר ת"א – אתונה – ת"א, ובנוסף גם כרטיס לאו קוסט של חברת SCOOT הסינגפורית, אתונה- סינגפור – אתונה יכול לעלות חצי מהסכום!

טיסות זולות לסינגפור
גם סינגפור בזול

קונקשן עצמאי – הסיכון

כאשר רוכשים טיסה עם קונקשן רגיל מחברת תעופה, הקונקשן נחשב "מוגן". הכוונה היא שבמידה והטיסה הראשונה תתעכב או תבוטל, באחריות חברת התעופה לדאוג להביא את הנוסע ליעד הסופי של הכרטיס אשר רכש. בניגוד לטיסות קונקשיין רגילות, טיסות קונקשיין עצמאי שבונים לבד אינן מגיעות עם אותה ההגנה שמציעה טיסת קונקשיין רגילה. קונקשיין עצמאי  הוא למעשה שילוב בין מספר טיסות נפרדות, כאשר החיבור בין מקטעי הטיסה על אחריות הנוסע בלבד. על מנת למזער את הסיכון לפספוס טיסת המשך מומלץ לרפד את זמן הקונקשן למקרה של עיכוב או איחור של הטיסה הראשונה, אנו ממליצים על לפחות 4 שעות בין טיסות. חשוב לזכור שכל טיסה עומדת בפני עצמה, במידה ויש ביטול או דחיה של טיסה, אין השפעה על הטיסה השניה שיתכן שלא תוכלו לבטל או להזיז.

האם זה שווה את זה?

לשאלה הזו אין תשובה אחת בלבד, אך במרבית המקרים טיסות קונקשיין יהיו זולות יותר מטיסות ישירות, בין אם מדובר על קונקשיין רגיל או קונקשיין עצמאי שבונים לבד. יעדים רבים יקרים משמעותית יותר בטיסה ישירה מישראל בהשוואה לטיסות קונקשיין.

אפשר לקחת כדוגמא את הטיסות למרוקו, יעד חדש אליו טסות לא פחות מ-4 חברות תעופה שונות: אל על, ארקיע, ישראייר ורויאל אייר מרוק. כאשר טיסה ישירה למרקש עם ארקיע וטרולי תעלה לנו כ-$450 דולר. לעומת זאת טיסה בתאריכים זהים עם חברות הלואו-קוסט דרך אירופה תוריד את המחיר ל-$185 דולר בלבד, פחות מחצי מהמחיר של טיסה הישירה כל עוד אנו מוכנים להאריך את זמן הטיס ולקחת על עצמינו את הסיכון של קונקשן עצמאי.

וויז אייר אבו דאבי – הדרך הזולה למזרח הרחוק

רובנו מכירים את חברת וויז אייר בתור אחת משלושת חברות הלואו-קוסט העיקריות שטסות לארץ יחד עם ריינאייר ואיזיג'ט, אך למעשה קיימות 3 חברות וויז אייר נפרדות:

  • וויז אייר הונגריה (Wizz Air Hungary) – חברת וויז הראשית שהוקדמה ב-2003 ומבצעת את מרבית הטיסות לאירופה עם צי של 121 מטוסים עם בסיסים מרובים ברחבי אירופה.
  • וויז אייר אנגליה (Wizz Air UK) – חברת בת שהתפצלה ב-2018 מוויז לאחר הברקזיט של אנגליה מהאיחוד האירופאי ומפעילה צי של 16 מטוסים עם מספר בסיסים באנגליה.
  • וויז אייר אבו דאבי (Wizz Air Abu Dhabi) – חברת בת של וויז שהוקמה ב-2019 בשיתוף עם ADQ האמירתית המפעילה צי של 4 מטוסים עם בסיס באבו דאבי.

הקמת וויז אייר אבו דאבי יצרה בעבור הנוסעים מישראל דרך פשוטה, נוחה וזולה בעיקר להגיע מישראל לאיחוד האמירויות לאחר חתימת הסכמי האברהם, אך יותר מכך, היא פתחה את הדרך ליצירת קווי טיסה זולים למזרח הרחוק עם מעבר באבו דאבי עם סנונית ראשונה בדמות הקו מאבו דאבי לסרי לנקה שהוכרז במרץ 2022 ונסגר נכון לרגע זה לאור המצב המדיני במדינה והקו החדש למלדיביים שיהפוך להיות פעיל מחודש אוקטובר 2022.

מטוסי האיירבוס A320neo בהם החברה משתמשת מציעים טווח טיסה של עד 6500 ק"מ, טווח שיאפשר לחברה להגיע מאבו דאבי ליעדים רבים נוספים באסיה כמו הודו, תאילנד, סין ועוד.

וויז אייר אבו דאבי

לטוס למלדיביים בפחות מ-800 ש"ח

למרות שוויז אייר איננה מציעה לנוסעים שלה טיסות קונקשיין בצורה ישירה, אין זה אומר שאי אפשר לבצע קונקשיין עצמאי על ידי שילוב שני טיסות נפרדות, טיסת הלוך חזור מתל אביב לאבו-דאבי וטיסת הלוך חזור נוספת מאבו-דאבי ליעדים רחוקים יותר כמו סרי לנקה והמלדיביים.

בזמן שקו סרי לנקה היה פעיל ניתן היה למצוא שילובי טיסות במחיר של 200 דולר ואף פחות מכך, זאת בהשוואה לטיסות רגילות מישראל לסרי לנקה שיכולות להגיע ל-600 דולר ומעלה, כאשר שילובי טיסות למלדיביים נכון לרגע זה מתחילים ב~224 דולר, זאת בהשוואה לטיסות רגילות בתקופה דומה העומדים על פי שניים או שלוש יותר.

על מנת להגיע למלדיביים במחיר הנמוך הזה יש לשלב למעשה בין שני הקווים של וויז:

  • קו אבו דאבי (AUH) תל אביב (TLV) הפעיל כבר היום מציע 4 טיסות שבועיות ומחודש נובמבר יעבור לטיסות יומיות במחיר של החל מ-143 ש"ח לכיוון לחברי מועדון וויז או החל מ-179 ש"ח ללא מועדון.
  • קו אבו דאבי (AUH) ולנה (MLE) במלדיביים שיתחיל לפעול בחודש אוקטובר 2022 עם 4 טיסות שבועיות בימי ראשון, שלישי, חמישי ושבת, עם טיסות במחיר של החל מ-199 דירהם (כ~187 ש"ח) לכיוון לחברי מועדון וויז או החל מ-279 דירהם (כ~262 ש"ח) ללא מועדון.

מבחינת שעות הטיסה עצמן, החיבור לא אופטימלי למי שמחפש קונקשן מהיר ויעיל. בהלוך נצטרך לעצור לפחות ללילה באבו-דאבי בשביל לתפוס טיסת בוקר למלדיביים, בחזור מדובר למעשה על קונקשיין של מספר שעות בין הנחיתה ב-22:30 והטיסה לישראל שיוצאת ב-06:40. באופן אישי אני ממליץ לנצל את העצירה באבו-דאבי בשביל לבקר באמירויות בדרך לחופשה במלדיביים או בחזרה ממנה. כמובן שמאחר שמדובר בחברת לאו קוסט, זהו המחיר הבסיסי ביותר והוא כולל אך ורק זכאות לתיק גב, תוספות נוספות כמו הושבה מראש, שליחת כבודה, טרולי, או ארוחות בתשלום נוסף.

האם קונקשיין עצמאי מתאים לי?

בניגוד לטיסות ישירות או טיסות קונקשיין רגילות, אפשר להתייחס לביצוע טיסות קונקשיין שבונים לבד כאל טיסות המתאימות לנוסעים "מתקדמים" יותר, אך בפועל אין מניעה מכל נוסע לבצע טיסות כאלו כל עוד זוכרים שטיסות כאלו מצריכות התארגנות נוספת הכוללת השארת זמן מספק בין טיסה לטיסה על מנת שלא לפספס טיסת המשך, איסוף מזוודות בנקודות העצירה מאחר והן אינן עוברות לבד בין הטיסות שמרכיבות את המסלול המלא וכי יכול להתקיים במצב בו יכול להתבטל מקטע טיסה בודד שיצריך את הנוסע לארגן לעצמו טיסה חלופית.

עם כל ה"חסרונות" הקשורים לטיסות קונקשיין עצמאיות, הן מספקות לא מעט יתרונות בעבור הנוסע עם גמישות גבוהה יותר ביעדים עם האפשרות לביצוע עצירה ארוכה הרבה יותר מקונקשיין רגיל על מנת להנות גם מהערים בהם עוצרים בדרך ליעד הסופי.

יותר מהכל, ניתן לחסוך הרבה מאוד כסף בטיסות כאלו בהשוואה לטיסות רגילות כאשר משתמשים בטיסות לואו-קוסט במקום טיסות רגילות על מנת להגיע ליעדים השונים, בין אם מדובר על מרוקו או יותר מכך המלדיביים ההופכת ליעד השני במזרח הרחוק אליו אפשר להגיע בטיסת לואו-קוסט מישראל דרך אבו-דאבי במחיר מצחיק במיוחד של פחות מ-800 ש"ח.

חיפוש טיסות בוואטסאפ

נחתו לאחרונה