רואנדה. צילום: עצמון דגן

מתכננים טיול לרואנדה? איך אנחנו מקנאים בכם. אם נצטרך לסכם את הטיול שלנו לרואנדה במילה אחת, היא כנראה תהיה "אושר". רואנדה היא מדינה קטנה ויפיפייה, נקייה בצורה שלא ראינו לפני במקומות אחרים, צבועה בירוק ושמה השני הוא "ארץ אלף הגבעות". האנשים בה לבביים, אדיבים ונעימים מאין כמותם. תוכלו לגלות בה כפרים קסומים סביב שדות תה אינסופיים, עם גורילות הרים ענקיות ותרבות עשירה. ביקרנו ברואנדה וחזרנו מאוהבים במדינה הקטנה והמטריפה הזו, נשמח לספר לכם למה.

מה כדאי לדעת לפני שטסים לרואנדה

מזג האוויר ברואנדה טרופי, ולכן מומלץ לארוז גם בגדים קצרים וגם ארוכים – הטיפ העיקרי שלנו הוא לא לוותר בשום מצב על מעיל גשם. בנוסף, חשוב לארוז לנסיעה לרואנדה חומר נגד יתושים, נעלי הליכה נוחות לטיולים, קרם הגנה, כובע ומשקפי שמש – כי אתם הולכים לטייל לא מעט.

נהלי קורונה לנסיעה לרואנדה (נכון לאפריל 2022):

בדיקת קורונה: יש להצטייד בבדיקת קורונה (PCR) שלילית עד 72 שעות לפני הטיסה.
פטור מבדיקה: ילדים עד גיל 5.
הנחיות נוספות: בנוסף לבדיקת הקורונה לפני הטיסה, כלל נוסעים מתבקשים לבצע בדיקת PCR לאחר הנחיתה ובדיקת אנטיגן ביום השלישי, בעלות של $70 (כ~226 ש"ח). יש להישאר בבידוד עד לקבלת התשובה השלילית מבדיקת ה-PCR שבוצעה אחרי הנחיתה.
כמו כן, אתם נדרשים למלא טופס כניסה לרואנדה.

אנחנו ממליצים טרם הנסיעה להתעדכן בדף הנחיות הקורונה שלנו שעוקב 24/7 אחר השינויים במדיניות הקורונה במדינות השונות.

איך טסים לרואנדה

יש מגוון אופציות לטיסות לרואנדה, כל הטיסות נוחתות בשדה התעופה הבינלאומי בקיגאלי (KGL). אנחנו טסנו דרך איסטנבול עם חברת התעופה טורקיש איירליינס. החברה הלאומית של טורקיה כרגיל עומדת בציפיות, ובטיסות זכינו לחווית טיסה קלה ונעימה עם כבודה כלולה בכל כרטיס, ארוחות בכל אחת מהטיסות, מושבים נוחים וצוות אדיב.

בדרך חזרה לישראל הוזמנו לביקור בלאונג' המפורסם של טורקיש באיסטנבול, שזו היא חוויה בפני עצמה. כיום תדירות הטיסות עומדת על חמש טיסות שבועיות בין איסטנבול לקיגאלי (עיר הבירה של רואנדה).

טורקיש איירליינס
מטוס טורקיש איירליינס באיסטנבול

טיול ברואנדה – חוויה לכל החיים

מתחילים בעיר הבירה קיגאלי

המסע שלנו ברואנדה התחיל בנחיתה בקיגאלי – עיר הבירה ומרכז הסחר, הכלכלה והתרבות של המדינה. העיר מערבית מאוד, וניתן למצוא בה שפע של בתי מלון מפוארים, מסעדות מעולות, שופינג וחיי לילה. את היום הראשון למסע העברנו בבירה, ובמהלכו ביקרנו במוזיאון הג'נוסייד (רצח עם) על מנת להכיר את העבר ההיסטורי (והכואב) של המדינה, ולהתרשם מהדרך הארוכה שהמדינה עברה על מנת להגיע לנקודה כיום בה בני העם חיים בשלום זה לצד זה.

לאחר מכן שינינו אווירה והמשכנו לשופינג ברחובות העיר, ביקרנו במוזיאונים ומרכזי תרבות רבים, אכלנו במסעדת פועלים מקומית ואותנטית, ורקדנו בערב במועדון. אמנם מהחוויה שלנו לעיר הבירה יש הרבה להציע, אך נקודת חובה לכל תייר בה היא ביקור בשוק קימירונוקו (Kimironko Market) – שוק צבעוני, רועש, אותנטי, ומהפנט, המעניק למבקרים חוויה תרבותית מעוררת ומקסימה. השוק מחולק לפי אזורי סחר: ירקות, בשר ומוצרי רוקחות מצד אחד, ומזכרות, אומנות יד מקומית, בדים ובגדים מהצד השני. בשוק גם ניתן למצוא שורה ארוכה של תופרות שמוכנות לקבל מכם את המידות והבד שתבחרו ולתפור עבורכם כל עיצוב פרי דמיונכם.

בקיגאלי התארחנו במלון Radisson Blu Hotel & Convention Centre, Kigali (החל מ-$230 ללילה) שהעניק לנו מפלט שקט ונעים מרעשי העיר (ואתם תצטרכו את זה). הניקיון במלון מופתי, וגילינו בו גם ארוחת בוקר עשירה ומעולה, ספא, בריכות שחייה, ואפילו שירות לניקיון נעליים – כי אין ספק שהיגיינה וניקיון הן מוטיב חוזר כשזה נוגע לרואנדה.

@secretflights המלונות הכי מדהימים שהיינו בהם ברואנדה שבאפריקה 🔥 כתבו לנו בתגובות – איזה מלון הכי אהבתם? 🤔 #טיסה #טיסות #טיסותסודיות #רואנדה #אפריקה #חופש #חופשה ♬ I Got Summer on My Mind – Elli Eli

ברוכים הבאים לספארי!

מעיר הבירה המשכנו בנסיעה שנמשכה כשעתיים לכיוון שמורת הספארי אקגרה (Akagera National Park) בה ניתן לראות בשטחה הענקי את כל חמשת הכוכבים הגדולים של הטבע האפריקאי – אריות, נמרים, פילים, היפופוטמים ובאפלו. מלבדם זכינו לראות גם סוגים שונים של קופים, תנינים, זברות, אנטילופות וציפורים נדירות.

את הספארי חווינו ברכבי ספארי גדולים ונוחים עם גג פתוח שדרכו רואים את החיות בצורה ישירה ללא כל הפרעה. אורכו של יום טיול בספארי הינו 6 שעות, ובמידה ואתם חובבי ספארי וחיות אמיתיים – אנחנו ממליצים להגיע לפחות פעמיים כדי להספיק לראות את כל סוגי החיות המופלאות. עלות הכניסה לשמורה הינה 100$ לאדם (ללא הגבלה של כמות הימים שנמצאים בתחום השמורה), במידה ותשכרו נהג ומדריך תשלמו 50$ ליום לרכב (ללא הגבלה לכמות הנוסעים).

את הלילה העברנו במלון Akagera Game Lodge בלב השמורה. מחוץ לחדר שלנו חיכתה להקת בבונים שרצו ושיחקו ממש מולנו, הצלילים המיוחדים של החיות לא הפסיקו לאורך כל היום והלילה והעניקו חוויה ייחודית שמעולם לא חווינו. המלון מציע גם בריכה חיצונית מהממת עם בר משקאות ואוכל טעים, ולחלוטין אפשר להעביר שם את הימים ברוגע ובאווירה מדהימה.

פילים ברואנדה
פילים ברואנדה. צילום: עצמון דגן

הגורילות של רואנדה

"ההייליט" של רואנדה וסימן ההיכר שלה, הם ללא ספק האפשרות להגיע למפגש נדיר עם גורילות ההרים (אשר נמצאות בסכנת הכחדה חמורה). ניתן לצפות בהן בטבע אך ורק באזורים ספציפיים מאוד – כמו בהרי קונגו, אוגנדה ורואנדה כמובן, בבית הגידול הטבעי שלהן בשמורת וולקנוס (Volcanoes).

בשמורה חיות 20 משפחות של גורילות, כאשר המטיילים יכולים לבקר 12 מהמשפחות בקבוצות של עד 6 מטיילים. הדרך לגורילות מתחילה בטרק קטן, אשר דרגת הקושי שלו משתנה לפי הימצאותן של הגורילות בטבע. המשפחות חיות בחופשיות מלאה בהרים ונעות לפי מצב רוחן, ולכן אין הבטחה למרחק שצריך לעבור בהליכה עבור המפגש המיוחל.

כשתגיעו אל הגורילות, תבינו כבר בעצמכם: המפגש עם הגורילות הוא ללא ספק החוויה הכי חזקה ועוצמתית מהטיול לרואנדה. שום דבר כנראה לא יוכל לתאר את עוצמת הרגשות, הפחד וההתלהבות כאשר עומדים מול החיה הזאת בטווח אפס – והמשפחות מצידן פותחות לנו את הדלת לביתן בזהירות ומאפשרות לנו להיות לצידן, להתבונן בהן ולעקוב אחר אורח חייהן הטבעי.

חשוב לנו לציין: התרבות הרואנדית מאוד מכבדת את הגורילות ושומרת עליהן בקפדנות. הן משאב טבע יקר מבחינת המדינה, שגם כמובן מכניס עבורה לא מעט כסף. עלות הביקור יקרה מאוד ועומדת על $1,500 לכל תייר עבור שעה של התבוננות מקרוב על אחת החיות המדהימות בטבע, אך כן ציינו בפנינו כי המחיר היקר מושקע בחזרה בגורילות ובקהילה בפרויקטים בשימור וגידול אוכלוסיית הגורילות, בשיקום הכפרים המקומיים, פתיחת מקומות עבודה, בתי ספר, ועוד.

@secretflights דברים שאפשר לראות רק באפריקה 🙌🏼 את מי הייתם לוקחים לשם? 🤔 #טיסותסודיות #טיסות #אפריקה #רואנדה ♬ So Good – Mauve

אגם קיוו ברואנדה

ביום שאחרי הביקור המדהים אצל הגורילות, המשכנו לאזור אגם קיוו (Lake Kivu). האגם הוא הגדול ביותר ברואנדה ומהווה גבול בין רואנדה לקונגו. מדובר באזור פסטורלי ועוצר נשימה. תמצאו שם המון כפרים קטנים, מסעדות חוף מהממות, פעילויות מים (כמו שייט בסירות או קאייקים) ומלונות עם נוף יפיפה.

התארחנו במלון Cleo Kivu המהפנט (שימו לב שהוא עולה החל מ-$750 לילה), הוא בנוי ומעוצב ברמה גבוהה מאוד והנוף שנפרש מולו מהיפים ביותר שראינו במדינה. המלון מדורג ברמה של 5 כוכבים, ובצדק. הוא מוקפד, חדש, ואפילו יש בו מזח פרטי שממנו אפשר לרדת ישר אל מי האגם הנעימים והנקיים. נציין שגם האוכל במלון מעולה, והשירות בו יוצא מן הכלל – אז זה ללא ספק המלון שהכי אהבנו בטיול.

אגם קיוו ברואנדה
אגם קיוו ברואנדה. צילום: עצמון דגן

את החוויה הזאת לא נשכח בחיים

טיול לרואנדה זה לא עוד טיול, זאת חוויה מדהימה לחיים שתביא לכם את אפריקה במלוא עוצמתה. לא מדובר כאן בחופשה בעיר קלאסית או בחופשת בטן-גב במזרח, אבל אין לנו ספק שדווקא סוג הטיולים היותר "הרפתקניים" יכול להעשיר לכם גם את הידע, וגם את הנפש כמובן. רואנדה מתאימה לכל כיס, ממלונות ובתי הארחה פשוטים ועד מלונות יוקרה מפנקים להחריד. אין ספק שביקור הגורילות הוא ביקור משמעותי אך אל תתנו למחיר שלו להרתיע אתכם מלבקר ברואנדה, יש מספיק מה לראות ולחוות בספארי גם ללא ביקור אצל הגורילות.

גילוי נאות: הכותבת הייתה אורחת של לשכת התיירות של רואנדה וטורקיש איירליינס

יש לכם עוד שאלות?

מוזמנים להתייעץ על הזמנת טיסות לרואנדה בפרט ואפריקה בכלל בקהילה הפייסבוק שלנו!

חיפוש טיסות בוואטסאפ

נחתו לאחרונה