טיסות רבות בוטלו בימים האחרונים

בעקבות מלחמת 'חרבות ברזל' תנועת הנוסעים והמטוסים בנתב"ג נמוכה יחסית. חברות התעופה הישראליות (אל על ומותג סאן דור, ארקיע וישראייר) מפעילות את מרבית הטיסות הנכנסות והיוצאות, זאת לצד מספר טיסות מצומצם של חברות תעופה זרות, שטסות לישראל וממנה בימים אלו. לאור הביטולים הרבים, בדקנו מה הן בעצם הסיבות לכך שחברות התעופה השביתו את הטיסות. כמו כן, נבדוק מי חוזרות לטוס לישראל, או מביעות התעניינות לחדש את הטיסות.

חברת ריינאייר השביתה את טיסותיה לישראל בזמן מלחמת חרבות ברזל.

הסיבות לעצירת הטיסות

כבר בשבת של ה-7 באוקטובר, חלק ניכר מחברות התעופה ביטלו את טיסותיהן המתוכננות לאור מטחי הרקטות שנורו לישראל. בנוסף, חלק מהטיסות שהיו בדרך לכאן חזרו למוצאן או נחתו בקפריסין. שאר הטיסות נחתו כמתוכנן בנתב"ג והמריאו חזרה לאחר מכן. 

שינוי יעד הנחיתה של טיסת וויז ללרנקה במקום לישראל

בשבוע הראשון ללחימה, כשהביקושים לטיסות היו גבוהים מצד נוסעים שמבקשים לשוב לישראל או מצד התיירים שחיפשו לצאת ממנה, חלק מחברות התעופה הזרות המשיכו לטוס. למרות זאת, עד סוף אוקטובר, מרבית חברות התעופה הזרות החליטו להפסיק את טיסותיהן לישראל וממנה ממספר סיבות.

ביקושים נמוכים – בשל הלחימה, מעט מאוד תיירים ביקשו להגיע לישראל. בנוסף, גיוס מילואים נרחב, השהיית נסיעות עסקים מעבר לים והמצב בארץ, גרם למרבית הישראלים לבקש לדחות או לבטל את נסיעתם לחופשה בחו"ל. 

עלויות ביטוח גבוהות – סיבה נוספת לאי הגעת חברות תעופה זרות לישראל, היא עלויות הביטוח הגבוהות שדורשות חברות הביטוח מחברות התעופה על תפעול טיסה לאיזור לחימה. ככל שהמטוס שוהה יותר זמן על הקרקע בארץ כך גם הפרמיה עולה. עלויות אלו יכולות להביא למצב של הפעלת טיסה בהפסד. בעוד שהחברות הישראליות קיבלו ערבויות ביטוחיות מהמדינה להמשיך להפעיל טיסות, חברות התעופה הזרות, נאלצות לשלם מכיסם עלויות אלו במידה והן מעוניינות להפעיל טיסות לישראל בזמן המלחמה.

סירוב של צוותים לטוס וללון בישראל – בעקבות המלחמה, מדינות רבות מפרסמות אזהרות מסע לישראל כדי להגן על אזרחיהן. לכן, צוותי טיסה רבים מסרבים לטוס לישראל וממנה.

אי-קיום מתווה ומתן סיוע לחברות הזרות – מדינת ישראל טרם הציגה תכנית תמריצים או ביטוח, שיגרמו לחברות תעופה זרות לשוב ולהפעיל את טיסותיהן לישראל. ללא הצגת מתווה, מענקים או סיוע כלכלי כלשהו, הסיכוי לכך שחברות התעופה הזרות יחזרו לטוס לכאן בעתיד הקרוב ובתדירות גבוהה הוא נמוך ביותר. 

חברת התעופה הפולנית לוט, אחת מחברות התעופה שהפסיקו לטוס לארץ
חברת התעופה הפולנית לוט השהתה את פעילותה בנתב"ג. צילום: מיכאל קחבייב.

חברות התעופה שכבר שבו לפעול

על אף כל הסיבות שפירטנו מעלה, קיימות מספר חברות תעופה שמראות עניין מחודש בשוק הישראלי. חברת אתיופיאן, שבה להפעיל את טיסותיה הסדירות מאדיס אבבה לנתב"ג. חברת התעופה פליי דובאי, הוסיפה טיסה יומית נוספת מדובאי לתל אביב. חברת התעופה הספרדית אייר איירופה, הודיעה כי תחזור ב09.01 להפעיל שתי טיסות שבועיות ממדריד לנתב"ג.

ניתן לומר שיש גם מקום לאופטימיות. בשל העלייה בכמות הנוסעים בנתב"ג בחודש דצמבר, אנחנו סבורים שמרבית חברות התעופה הזרות יחדשו את טיסותיהן לישראל לפני חופשת הפסח (כמובן בהתאם למצב הביטחוני והמשך הלחימה). במידה ואכן זה יקרה, נראה עלייה בביקושים לטיסות ובהתאם לכך, גם מחירי הטיסות צפויים להיות גבוהים יותר.

איתיחד - ממשיכה לטוס לישראל בימים אלו
איתיחד – ממשיכה פעילות בנתב"ג בזמן מלחמת חרבות ברזל. צילום: עידו וכטל

חברות התעופה הזרות הטסות כיום לישראל

כפי שציינו, ישנן חברות תעופה זרות אשר פעילות בנתב"ג. מדובר במספר חברות תעופה מצומצם ביותר. להלן רשימת החברות ותדירות הטיסות:

  • אוזבקיסטן איירוויז – טסה לטשקנט בתדירות של שתי טיסות בשבוע.
  • אזימוט – טסה למספר יעדים ברוסיה בתידרות של מספר טיסות בשבוע.
  • אתיחאד איירוויז – טסה לאבו דאבי בתדירות של ארבע טיסות בשבוע.
  • אתיופיאן איירליינס – טסה לאדיס אבבה בתדירות של חמש טיסות בשבוע.
  • האינאן איירליינס – טסה לשנג'ן שבסין בתדירות של שתי טיסות בשבוע.
  • היי סקיי – טסה לקישינב בתדירות של שלוש טיסות בשבוע.
  • פליי דובאי – טסה לדובאי בתדירות של שתי טיסות יומיות.
  • רד ווינגס – טסה לסוצ'י בתדירות של שתי טיסות בשבוע.

סיכום

על אף הפעילות הנוכחית והכוונה לחזרה מצד חברות תעופה זרות לפעילות בישראל, מדובר בנתח שוק נמוך ממה שהכרנו לפני המלחמה. אנו מקווים שחברות התעופה הזרות יחזרו לטוס לתל אביב בהקדם. עד שנגיע למצב כזה, ניתן לטוס בימים אלו עם חברות התעופה הישראליות למגוון יעדים.

לפרטים נוספים, ניתן להכנס לעמוד "חרבות ברזל" אשר הכנו עבורכם באתר טיסות סודיות. העמוד המרכז את רשימת חברות התעופה הפעילות בישראל ומתעדכן בכל עת.

טיסתכם בוטלה בעקבות המלחמה? ספרו לנו בקהילת הפייסבוק של טיסות סודיות.

חיפוש טיסות בוואטסאפ

נחתו לאחרונה