אם התנסיתם בהזמנת כרטיסי טיסה, ובפרט בחברות לואוקוסט דוגמת ראינאייר או איזיג'ט, וודאי נתקלתם בכיתוב כמו ״1 Seat Left״ בתוצאות החיפוש. לכאורה, כך טוענת בפניכם מערכת ההזמנות, נותר מושב אחרון במחיר הנקוב לטיסה הרצויה לכם וכדאי לכם להזמין אותו מיד לפני שייחטף והמחיר יעלה משמעותית. האם מדובר בטריק שיווקי בלבד? או באמת נותר מושב אחרון באותו המחיר? כדי לענות על השאלה עלינו להסביר בקצרה את שיטות תמחור הטיסות של חברות התעופה.

תמחור טיסה - נותרו מספר מושבים בודדים
מתוך אתר איזיג'ט

מחלקות כרטוס ומדרגות מחיר

בעולם התעופה יש שתי שיטות תמחור טיסות עיקריות. הראשונה משרתת את חברות השירות-המלא, דוגמת אל על, יונייטד, אייר פראנס, והיא מבוססת על הקצאת מושבים במטוס לפי מחלקות כרטוס המסומנות על ידי אותיות באנגלית. אין אחידות מלאה בין חברות התעופה אך יש חפיפה רבה כנורמה בתעשייה. מחלקות הכרטוס משודכות לתעריפים (מדרגות מחיר) שמפרסמת החברה, וכך ניתן להשתמש בתעריף מסוים (ובתוצאה מכך לקבל מחיר מסוים) רק במידה וזמינים מספיק מושבים במחלקת/ות הכרטוס המתאימות לאותו התעריף. הנה דוגמא של כרטוס של אל על למחלקות N ו-G. אגב, בגלל מגבלה טכנולוגית, מערכות הכרטוס יציגו במקסימום 9 מושבים פנויים כאשר יש 9 ומעלה מושבים פנויים.

מחלקות כרטוס

שיטת התמחור השניה משרתת את חברות הלואוקוסט והיא פשוטה הרבה יותר. במקום בלאגן של מחלקות כרטוס, תעריפים וכרטיסים מורכבים – כל מקטע מתומחר בנפרד וכל המושבים בכל טיסה מחולקים לפי מדרגות מחיר, קל ונוח. לדוגמא 7 מושבים ראשונים ב9.99, לאחר מכן 7 נוספים ב17.99, 29.99 וכך הלאה. שיטה זו גם מאפשרת לחברות הלואוקוסט להציע הנחות במסגרת מבצעים (הוזלה של X% לכל מדרגת מחיר) או להוסיף בקלות מושבים למדרגות מחיר נמוכות יותר כשטיסה סובלת מביקוש נמוך.

אז בתכלס כשאומרים "נשאר מושב אחרון" – אמת או שקר?

על אף שנדמה כי ״1 Seat Left״ הוא טריק שיווקי בלבד, כפי שנוהגים לעשות אתרי הזמנות של מלונות, ככלל מערכת ההזמנות של חברת תעופה תציג תמיד את המצב העדכני. כן, באמת נותר מושב אחרון במחיר הנקוב. וודאי שהמידע מוצג כדי לעודד את הלקוח לסיים את ההזמנה אבל המידע מדויק בכל זאת. לשם ההבהרה – הכוונה היא שנותר מושב אחרון באותה מדרגת מחיר ולא שמדובר במושב האחרון באותה טיסה.

אך מה אם תנסו במצב כזה להזמין שני מושבים או יותר? ובכן, ברוב המכריע של המקרים, מערכת ההזמנות לא תוכל או לא תרצה לפצל נוסעים בין מדרגות מחיר שונות או מחלקות כרטוס שונות (ויש הגיון מדוע זה כך) ולכן תציע אוטומטית את מדרגת המחיר הנמוכה ביותר שבה זמין מספר המושבים המבוקש. לפעמים פירוש הדבר קפיצה של מספר מדרגות מחיר – למשל כשמבצעים הזמנה לקבוצה גדולה של נוסעים.

פיצול הזמנה – טיפ חשוב לחסכון בהזמנת טיסה

התשובה הפשוטה היא שלפעמים כדאי לפצל קבוצה של נוסעים (אפילו זוג) להזמנות נפרדות על מנת להבטיח את המחיר הכולל הנמוך ביותר. בתור התחלה, מומלץ תמיד לבצע חיפוש ראשוני לנוסע יחיד – כדי לראות מהי מדרגת המחיר הנמוכה ביותר שזמינה באותה עת, ורק אח״כ לבצע חיפוש נוסף למספר הנוסעים בקבוצה. במידה ובאמת נותר מושב אחרון במדרגת המחיר הנמוכה ביותר הרי אפשר להזמין נוסע אחד בהזמנה אחת ואת שאר הנוסעים בהזמנה אחרת. ברוב המכריע של המקרים הפיצול הזה הוא חסר משמעות לנסיעה בפועל, וכמובן שניתן לבחור מושבים צמודים בחינם או בתשלום.

אבל כדאי לדעת שהשיטה הזאת לא חפה ממגבלות או סיכונים. המגבלה העיקרית: לא כדאי, ולרוב גם בלתי אפשרי, לפצל מבוגרים וילדים להזמנות נפרדות. הסיכון העיקרי: כשנוסעים באותה קבוצה מפוצלים בין הזמנות נפרדות, ייתכן שהם יטופלו אחרת במקרה של שינויים וביטולים.

חיפוש טיסות בוואטסאפ

נחתו לאחרונה