גם חברות הלואוקוסט באו לקראת הישראלים. צילום: רועי אקרמן

קשה להאמין שעד לפני מספר שנים שמותיהן של חברות הלואו-קוסט הגדולות – ריינאייר, וויז אייר ואיזיג׳ט לא היו שגורים כלל בפי הציבור הישראלי וטיסותיהן מנתב"ג היו כסוד הידוע למעטים בלבד. כיום, חברות הלואו-קוסט הן מהחברות הפעילות ביותר בנתב"ג, ובזכותן כיום ניתן להשיג כרטיסי טיסה לכל רחבי אירופה בפחות ממחיר כרטיס אוטובוס לאילת. אולם, למרות מחירי הבסיס הזולים למדיי, התוספות עבור כל שירות נוסף שתרצו מצטברות מהר, ולכן אספנו עבורכם כמה טיפים שיעזרו לכם לחסוך הרבה כסף, כאב ראש ולחץ, וליהנות מטיסות לואו-קוסט ככל האפשר.

מאיפה כדאי להזמין?

המלצתנו הכללית היא תמיד להעדיף לרכוש את כרטיסי הטיסה מהאתר הרשמי של חברת התעופה. בחברות לואו-קוסט זה אפילו יותר חשוב מבדרך כלל. כלל האצבע הוא פשוט – אם הטיסה קרובה, אתם יודעים שתטוסו בוודאות ואינכם מתכוונים להוסיף שירותים נוספים כמו כבודה והושבה, אין חיסרון מובהק בהזמנה מאתרי צד ג' כמו סוכנויות הנסיעות המוצגות בסקייסקנר. אולם, יש שני סיכונים מובנים ברכישת טיסות לואו-קוסט שלא באתר הרשמי של חברת התעופה:

  1. שינויים וביטולים: לו"ז הטיסות של חברות הלואו-קוסט נוטה להיות יותר דינמי ולהשתנות לעתים יותר תכופות. על כן, כאשר מדובר בהזמנה עתידית לטווח של מעל חצי שנה קדימה, הסבירות שיחולו שינויים לא מבוטלת. במקרה כזה, אם הזמנתם בחברת התעופה, לרוב תוכלו לבחור טיסות חלופיות או לבקש החזר בצורה פשוטה וקלה. יחד עם זאת, אם הזמנתם בסוכנות נסיעות מקוונת, לעתים חברת התעופה תדרוש מכם להתנהל אך ורק דרך הסוכנות שממנה רכשתם, וכך עשוי להיווצר "טלפון שבור" שיכול להגביל את האפשרויות שלכם או ליצור הרבה כאב ראש.
  2. תוספות: פעמים רבות הסוכנויות המקוונות בוחרות למכור כרטיסי טיסה במחיר הפסד תוך תקווה שהנוסע יבחר לרכוש דרכם שירותי הושבה וכבודה במחיר יקר יותר בהשוואה לחברת התעופה. גם אם תבחרו לרכוש כבודה ישירות מחברת התעופה, לא תוכלו ליהנות מהנחות שמוענקות להוספת שירותים במעמד הזמנת כרטיסי הטיסה (ועוד על כך בהמשך).

מתי להוסיף כבודה?

לא פעם מחירי הכבודה בחברות הלואו קוסט יכולים להיות תנודתיים למדיי, ולכן נשאלת השאלה אם כדאי לשלם עבור כבודה כבר במעמד ההזמנה או שמא עדיף לחכות למועד מאוחר יותר. התשובה תלויה בחברת התעופה:

  • בריינאייר מחירי הכבודה בטיסה נתונה אינם תנודתים, אך כמעט תמיד זולים יותר במעמד הזמנת כרטיסי הטיסה. כך למשל: מזוודה של 20 ק"ג לטיסות בעונת החורף לרוב תעלה 25 אירו במעמד הזמנת כרטיסי הטיסה, או 40 אירו בכל מועד אחר.
  • באיזיג'ט מחירי הכבודה אכן תנודתיים, ואם תחכו, ייתכנו הנחות משמעותיות בטיסות ריקות במיוחד (לעתים רחוקות אפילו פחות מ-20 אירו למזוודה של 20 ק"ג) או מחירים גבוהים מאוד, בטיסות מלאות במיוחד.
  • בוויז אייר מחירי הכבודה הם מאוד תנודתיים. הם משתנים בין האתר לאפליקציה ועשויים להשתנות באופן תדיר מאוד. בטיסות מלאות במיוחד, מחירי הכבודה ברגע האחרון עשויים להאמיר עד כדי 90-100 אירו למזוודה של 20 ק"ג לכיוון.

כמו כן, אם ברצונכם להביא עמכם טרולי לתא הנוסעים, קחו בחשבון שכמות האנשים שיכולים לרכוש את השירות, מוגבלת (לרוב לכחצי מכמות המושבים במטוס). לכן, לרוב מומלץ לא לחכות עם רכישת הטרולי, כדי להימנע מעוגמת נפש.

מחירי כבודה מופרכים
עדות מזוויעה למחיר טרולי שערורייתי

כרטיס בסיסי מול חבילה משודרגת

שלוש חברות הלואו-קוסט הגדולות מאפשרות לבחור בין כרטיס בסיסי הכולל תיק גב קטן בלבד, לבין כמה חבילות בנויות מראש הכוללות שירותים נוספים כמו כבודה, הושבה, קדימות בעלייה למטוס ועוד. חבילות אלו ניתנות לרכישה לרוב רק במעמד הזמנת כרטיסי הטיסה ולא ניתן לרכוש אותן רק עבור חלק מהנוסעים בהזמנה.

באיזיג'ט ובריינאייר החבילות הללו מעניקות הנחה מינימלית ביחס להרכבה ידנית של החבילה, ולעתים החבילות הללו אף יכולות להיות יקרות יותר. לכן, נמליץ ברוב המקרים לבחור ברכישת הכרטיס הבסיסי הזול ולהוסיף כבודה ו\או שירותים נוספים לפי הצורך. כדאי שתדעו שבוויז אייר חבילת WIZZ GO היא לרוב משתלמת מאוד. תמורת תוספת הדומה למחיר מזוודה אחת במשקל 20 ק"ג – תוכלו לקבל מזוודה של 20 ק"ג, הושבה, קדימות בעלייה למטוס, טרולי לתא הנוסעים ועוד; מדובר בכמות כבודה מאוד גבוהה לאדם אחד, ולכן מומלץ לבחון פיצול ל-2 הזמנות נפרדות – אחת עם WIZZ GO ואחת עם כרטיסים בסיסיים.

התנהלות עם כבודה בלואו קוסט

תיק קטן – חיסכון גדול

כיום הכרטיס הבסיסי בחברות הלואו-קוסט כולל רק תיק גב קטן. אם תוכלו להסתדר עם תיק גב קטן בלבד, תוכלו לחסוך עשרות אירו על כבודה. מומלץ להצטייד בתיק איכותי אשר עומד במידות המחמירות ביותר (המידות של ריינאייר – 40x20x25 ס"מ) וממקסם את הנפח המוגבל של התיק. ייתכן מאוד שתופתעו לגלות כמה תוכלו לדחוס לתוך תיק קטן וכמה יותר כיף להגיע לשדה התעופה קלילים בלי צורך לגרור טרולי או מזוודה בכל רחבי השדה.

קניות עם תיק קטן?

אי פעם ניסיתם לעשות קניות בלי טרולי או מזוודה? אם הרמתם גבה עכשיו, אולי תופתעו לשמוע שזה ממש אפשרי. הנה שלוש שיטות נחמדות שיאפשרו לכם להחזיר הביתה אקסטרה קניות ולחסוך:

  1. שיטת ה-one-way ticket: כלומר, לקחת איתכם לחו"ל כמה בגדים/נעליים שאתם מתכננים לזרוק, להשתמש בהם בחו"ל פעם אחת, לזרוק אותם או לתרום אותם אחרי השימוש, ובמקומם להחזיר פריטים חדשים שקניתם בחו"ל. המהדרין מראש ייקחו פחות בגדים מהנדרש תוך הבנה שיוכלו ללבוש את הבגדים החדשים כבר במהלך הטיול.
  2. שיטת הסל: אם אתם מתכננים לעשות הרבה קניות, תוכלו לרכוש ביעד או להביא איתכם מהארץ מבעוד מועד סל רב פעמי גדול שבתוכו תיקחו את הקניות שלכם. שלמו עבור טרולי, וקחו את הסל הזה בתור הטרולי שלכם (רק ודאו כמובן שהוא מתאים במידות). בשיטת הסל אתם גם חוסכים תשלום על טרולי בכיוון אחד וגם לא מתחייבים מראש שתעשו מספיק קניות כדי להצדיק טרולי נוסף.
  3. קניית מזוודה: אם קניתם המון דברים, כך שטרולי בכלל לא מספיק, תמיד קיימ האפשרות לקנות מזוודה ביעד. לא פעם מזוודות הן זולות יותר בחו"ל מאשר בארץ, ומדובר בהשקעה שיכולה להיות משתלמת.

אתם באוברוויט? יש לנו פתרון

אין דבר מעצבן יותר מאשר לגלות שאתם באובווייט של כמה ק"ג במזוודה ברגע האחרון. אז קודם כל, נמליץ לכם לקחת איתכם משקל דיגיטלי קטן כדי לא להיות בלחץ. אם יש לכם משקל עודף במזוודה, נמליץ לכם למצוא כמה פריטים כבדים שנמצאים במזוודה וכמה פריטים נפחיים שנמצאים בתיק הגב ולהחליף ביניהם. לרוב מגבלת המשקל על תיקי הגב מאוד מתירנית ביחס לגודלם, ולכן כך תוכלו לחסוך לכם כסף ואי-נעימות מבלי להפר אף כלל.

הימנעו מקנסות

הכללים של חברות הלואו-קוסט ברורים למדיי, והקנסות החלים על מי שיבחר להפר אותם, יקרים למדיי. לכן, הקפידו לבצע צ'ק-אין מקוון מספיק זמן מראש (לכל המאוחר ביום שלפני הטיסה, ואף לפני כן אם ניתן), הדפיסו את כרטיס העלייה למטוס (או הציגו אותו באפליקציה של החברה) ואל תביאו כבודה עודפת. אם אתם זקוקים למשקל נוסף במזוודה או לתיק נוסף, ניתן להוסיף את כל השירותים הללו באתר החברה לפני ההגעה לשדה התעופה, וכך לא תצטרכו לחשוש או להתווכח ותימנעו בוודאות מאי-וודאות אפשרית.

ארזו מראש אוכל ושתייה

האוכל בשדות תעופה ובמטוסים הוא לרוב לא טעים ומאוד יקר. כמו כן, נצלו את העובדה שישראל היא אחת המדינות הבודדות המאפשרות העברת נוזלים ללא הגבלה לשטח האווירי של נמל התעופה. האוכל והשתייה שתביאו מהבית יהיו בוודואות עדיפים על ההיצע בטרמינל ומהותית זולים יותר. נמליץ לכם תמיד לקחת אקסטרה נשנונים ושתייה על כל מקרה, בייחוד אם אתם נוסעים בהרכב משפחתי.

אל תשלמו על הושבה

כיום וויז אייר וריינאייר נוהגות לפזר את הנוסעים באותה הזמנה ברחבי המטוס אם לא רכשו מראש הושבה. הושבה בחברות הללו (ובייחוד בוויז אייר) יכולה להיות עסק די יקר, ולכן נמליץ לכם להימנע מהתשלום המיותר ופשוט להיפרד לכמה שעות בודדות, הרי ממילא יש לכם טיול שלם להעביר ביחד. כמו כן, הרבה אנשים רוצים לשבת יחד ולא לשלם, ולכן הרבה פעמים תוכלו להחליף מקומות עם אנשים אחרים ולהצליח לשבת ביחד. בהזדמנות זו נבקש – אם אתם יושבים לבד, נסו לפרגן לאנשים אחרים ולעבור מקום אם תתבקשו (כל עוד זה לא שנמוך מבחינתכם), כפי שהייתם רוצים שיעזרו לכם.

השוו תפוחים לתפוחים

אל תתפתו לקחת דווקא את הטיסה הזולה ביותר, אם ידוע לכם שאתם תצטרכו הושבה/טרולי/מזוודה, עדיף לכם להתקדם ולבדוק כמה יעלה כל המכלול בכל חברה, ורק אז לקבל החלטה. לא פעם חברות לואו-קוסט יכולות לפרסם מחיר בסיס נמוך במיוחד כדי שתוציאו המון כסף על תוספות. כך למשל: מחיר כרטיס טיסה ללונדון שהיה זול יותר אצל וויז אייר, הופך להיות יקר יותר בהשוואה לאיזיג'ט אם רוצים לקחת מזוודה וטרולי (באיזיג'ט המחיר אפילו כולל ישיבה בשורת יציאת החירום).

לונדון איזיג'ט זוללונדון וויזאייר זול

לונדון איזיג'ט עם מזוודהלונדון ויז עם מזוודה

טיפים בלואו קוסט לטיסה נעימה

  1. הורידו מראש את האפליקציה של חברת התעופה שעמה תטוסו. דרך האפליקציה תוכלו לבצע צ'ק-אין, לשמור את כרטיסי העלייה למטוס, לקבל מידע בלייב על השער שממנו תמריאו, המסוע שאליו המזוודות יגיעו, עיכובים, ביטולים, שינויים וכו'.
  2. בחברות לואו-קוסט אין בידור בשום צורה שהיא, ולכן מומלץ לדאוג מראש לתעסוקה בטיסה – בין אם זה ספר, מוזיקה שהורדתם לטלפון הנייד, סרטים, סדרות או כל פעילות אחרת שתעביר לכם את הטיסה בנעימים. אל תגיעו למצב שהבידור היחיד שלכם בטיסה של 4 שעות הוא המגזין של חברת התעופה.
  3. תשקלו לשדרג ליציאת חירום – טיסות לטווח קצר יכולות להיות צפופות למדיי. לעתים תמורת תוספת לא משמעותית תוכלו לשדרג את עצמכם למושבי יציאת החירום, שיאפשרו לכם להתרווח מבלי שתיאלצו לקום עבור אחרים או להקים אחרים בדרך לשירותים.
  4. תאמו ציפיות – לטוס לואו-קוסט זה ממש אוטובוס מעופף, ולא חווית פרימיום בשחקים. בואו מאורגנים היטב ובמצב רוח טוב, וזכרו שאוטוטו החופשה האמיתית מתחילה.

יש לכם עוד טיפים ללואו קוסט? בואו לכתוב עליהם בקהילת הפייסבוק שלנו.

חיפוש טיסות בוואטסאפ

נחתו לאחרונה