מזוודות

עולם התעופה חוזר לשגרה ואיתו גם הצורך של רבים לשלוח כבודה לבטן המטוס. במשך תקופה ארוכה ראינו בעיות רבות בנושא ברחבי העולם, כאשר רבים מאיתנו ראו עשרות ואף מאות מזוודות "אבודות" בנתב"ג ובשדות תעופה מסביב לעולם. אם בחרתם לקחת איתכם מזוודה, כדאי לכם לשים לב לדברים שעליכם לעשות במקרה של נזק, עיכוב או אובדן המזוודה שלכם.

נתחיל בשתי נקודות חשובות, הראשונה והפשוטה ביותר, אנחנו עדיין ממליצים לטוס עם טרולי, במיוחד אם מדובר על טיסות לטווח קצר. זה כמובן חוסך תורים, המתנה לכבודה, חוסך כסף על שליחת כבודה וכמובן מצמצם כמעט לאפס את הסיכון של אובדן או עיכוב בהגעת הכבודה ליעד. במידה ובכל זאת בחרתם לשלוח כבודה, חשוב להקפיד לארוז בטרולי פרטים יקרי ערך, תרופות ובגדים ליום-יומיים הראשונים שיעזרו לכם במידה והמזוודה לא תגיע יחד איתכם ליעד.

הנקודה השנייה שחשובה לא פחות, היא במידה ובחרתם לטוס עם מזוודה – אל תשכחו להפעיל ביטוח כבודה כחלק מביטוח הנסיעות שלכם, במרבית המקרים מדובר על תשלום נוסף של שקלים בודדים ליום עבור ביטוח הכבודה, וזה יאפשר לכם לקבל מענה מהיר של כמה מאות שקלים שישמשו אתכם לקניות במידה והמזוודה שלכם לא תגיע ליעד. חשוב אבל לזכור, גם אם לא עשיתם ביטוח כבודה – אין זה אומר שהחוק לא עוזר לכם לקבל פיצוי מחברת התעופה במקרה והמזוודה אבדה או ניזוקה.

מה אומר החוק?

מדינת ישראל בדומה למדינות רבות ברחבי העולם חתומה על "אמנת מונטריאול" (נוסח האמנה המלא) כחלק מ"חוק התובלה האווירית", חוק הקובע כללים בתחום התעופה, בהם סעיף 22/2 שמתייחס לחבות חברת התעופה במקרה של אובדן נזק או איחור. הסעיף קובע שחברת התעופה היא האחראית על פי החוק על עיכוב, נזק או אובדן של הכבודה שלכם. סכום הפיצוי המקסימלי עומד על 1000 זכויות משיכה מיוחדות או SDR, מטבע ייחודי של קרן המטבע הבין-לאומית אותו ניתן להשוות כיום לכ-$1280 או 4439 ש"ח. במרבית המקרים, הפיצוי אותו תקבלו יהיה נמוך יותר מהמקסימום.

@secretflights נחתתם בחו"ל והמזוודה לא הגיעה? ? הנה כל מה שצריך לעשות כדי שהחופשה לא תהרס ✈️ מוזמנים לשמור את הסרטון למקרה חירום ? #טיסה #טיסות #טיסותסודיות #חופש #חופשה #תעופה #תיירות ♬ 3 Days – Rhye

שימו לב! אם יש לכם פריטים יקרי ערך במזוודה יש צורך להצהיר עליהם עם מסירת המזוודה על מנת שתוכלו לקבל פיצוי הולם במידת הצורך מעבר לסכום הפיצוי המקסימלי הרגיל.
מסוע מזוודות
המזוודה לא הגיעה למסוע? ייתכן ויגיע לכם פיצוי.

למה אני צריך ביטוח כבודה אם יש את אמנת מונטריאול?

בזמן שאמנת מונטריאול מספקת לכם אסמכתה חוקית על כך כי חברת התעופה צריכה לפצות אתכם במקרה של אובדן, עיכוב או נזק לכבודה – לרוב מדובר על הליך מימוש זכויות ארוך יחסית עד קבלת הפיצוי מחברת התעופה.

ביטוח הכבודה מספק לכם פתרון מהיר יותר באמצעות חברת הביטוח בה עשיתם את ביטוח הנסיעות שלכם שכולל לרוב פיצוי מיידי שנע בין $150-$200 לצורך רכישות ציוד בטווח זמן הקצר לאחר גילוי האובדן של המזוודה שלכם. חשוב כמובן לשמור קבלות של כל רכישה של ביגוד או טואלטיקה.

המזוודה לא הגיעה או ניזוקה? זהו הצעד הראשון שצריכים לעשות:

בין אם יש לכם ביטוח כבודה או לא, הצעד הראשון שעליכם לעשות עם גילוי נזק למזוודה שלכם או אובדן המזוודה עצמה הוא לגשת לדלפק חברת התעופה בשדה התעופה, או לדלפק איסוף/איתור כבודה בשדה התעופה בו אתם נמצאים, לצורך מילוי דו"ח אובדן/נזק. לרוב הוא יהיה מאוייש על ידי נציגי חברת שירותי הקרקע אשר מטפלת בטיסתכם.

העדיפות הגבוהה ביותר היא למילוי הדו"ח כבר בשדה התעופה עצמו, אך ניתן לעשות זאת גם מספר ימים לאחר מכן. במקרה של גילוי נזק מאוחר או שגיליתם כי חסרים פריטים במזוודה עצמה, כל חברת תעופה מפרסמת דרכי קשר וטפסים יעודיים לדיווח אובדן/נזק.

יחד עם הדו"ח אותו מילאתם הקפידו לשמור גם על: כרטיס הטיסה, כרטיס עליה למטוס ומדבקת תווית המזוודה (לרוב מדבקה שקיבלתם לאחר מסירת הכבודה בדלפקי הצ'ק אין – חשוב לא לזרוק את זה עד שמקבלים את הכבודה!).

שימו לב! בדרך כלל ניתן למסור דיווח על נזק עד 7 ימים ואובדן עד 21 יום לאחר הנחיתה, אך הנהלים של כל חברת תעופה שונים, הקפידו לבדוק את הנהלים של חברת התעופה בה אתם טסים והעדיפו לדווח בהקדם האפשרי.

מזוודות
אל תשכחו להפעיל ביטוח!

"המזוודה ניזוקה, מה הלאה?"

אחרי שמילאתם דו"ח נזק בשדה (או לאחר מכן) ותיעדתם את הנזק, צרו קשר עם חברת התעופה והודיעו לה בכתב כי נגרם נזק למזוודה שלכם, יחד עם ההודעה על הנזק עצמו מסרו להם את דו"ח הנזק אותו מילאתם ואת התיעוד שלו. כתלות במדיניות חברת התעופה עצמה, תקבלו במרבית המקרים אפשרות פיצוי כספית על הנזק או הפניה לחנות בהסדר בה יבדקו האם ניתן לתקן את הנזק או לחילופין לתת לכם מזוודה חלופית.

"המזוודה לא הגיעה או התעכבה, מה אפשר לעשות?"

אחרי שמילאתם דו"ח אובדן בשדה התעופה (או לאחר מכן) הדבר הראשון שעליכם לעשות הוא להתחיל לאסוף קבלות על כל פריט אותו נאלצתם לקנות לאור העיכוב או האובדן של המזוודה עצמה. בלי הקבלות לא תוכלו לדרוש מחברת התעופה פיצוי על הדברים השונים אותם נאלצם לקנות. שימו לב שמדובר על קבלות על מוצרי בסיס (ביגוד, היגיינה וכו') ולא כלל המוצרים אותם אתם רוכשים במקרה הזה.

מזוודות אבודות בנתב"ג
מזוודות אבודות בנתב"ג.

השאלה הגדולה ביותר במצב הנוכחי שלהם הוא האם המזוודה רק הלכה לאיבוד בדרך ותגיע אליכם מאוחר יותר, או שהיא נאבדה לחלוטין ולא יצליחו לאתר אותה. בשני המקרים עליכם ליצור קשר עם חברת התעופה בנושא האובדן/עיכוב, כאשר ברוב המקרים אובדן יקבע רק לאחר תקופה של מספר שבועות (לרוב 21 יום) מהתאריך בו הייתם אמורים לקבל אותה.

כמו כן, בשני המקרים, על חברת התעופה לפצות אתכם על האובדן/עיכוב של הכבודה ולכן הקפידו לשמור על הקבלות.

"יש לי ביטוח כבודה, איך זה עוזר לי?"

בזמן שקבלת פיצוי על אובדן כבודה מחברת התעופה הוא הליך ארוך יחסית, במידה ורכשתם ביטוח כבודה מחברת ביטוח הנסיעות שלכם, המצב שלכם יותר פשוט ונוח לאור העובדה כי חברת הביטוח מציעה לכם פתרון ראשוני בזמן אמת. אחרי שמילאתם את דו"ח האובדן בשדה, צרו קשר עם חברת הביטוח שלכם על מנת לקבל הוראות מלאות על אופן מימוש הביטוח, כאשר כלל חברות הביטוח מציעות כיום פיצוי מיידי שנע לרוב בטווח ה-$150-$200 לצורך ההוצאות הראשוניות של הנוסע לאחר שגילה כי המזוודה שלו לא הגיעה.

שימו לב! לכל חברת ביטוח יש את הנהלים הספציפיים שלה בנושא ביטוח הכבודה, הקפידו לקרוא את סעיף ביטוח הכבודה בביטוח הנסיעות אותו רכשתם לקבלת מידע מלא בנושא.

המזוודה אבדה או ניזוקה? יש לכם עוד שאלות? בואו לכתוב על כך בקהילת הפייסבוק שלנו.

חיפוש טיסות בוואטסאפ

נחתו לאחרונה