נמל התעופה בן גוריון
כאשר אנו טסים לחו"ל, תכולת המזוודה הופכת להיות כל עולמנו. כל הפריטים האישיים שלנו שם, וכשאנחנו שבים לארץ אנחנו מצרפים לשם גם לא מעט מזכרות ושופינג. ובכל זאת, מאז ומעולם כבודה של נוסעים רבים נאבדת בדרכה ליעד, ובתקופה שבה בשדות תעופה רבים ברחבי העולם יש עומסים חריגים ומחסור בכוח אדם מספר המקרים עולה. הכנו במיוחד עבורכם את המדריך השלם ליום הסגריר בו תגלו לצערכם שמזוודה נאבדה, בתקווה שלא תצטרכו להשתמש בו.
השלב הראשון – דיווח לנציגי חברת התעופה בשדה
ראשית כל, חשוב להסביר שחברת התעופה היא האחראית לשילוח הכבודה שלכם ולכן הצעד הראשון הוא לפנות לנציגיה בשדה התעופה באופן מיידי ולמלא טופס ובו הצהרה על אי קבלת הכבודה ומתן פרטי שהייתכם ויצירת קשר. ניתן לדווח בשלב מאוחר יותר שכן כדי להיות זכאים לפיצוי הדיווח צריך להתבצע עד 21 ימים לכל המאוחר, אך מאחר שאתם כבר בשדה התעופה רצוי להשלים את השלב הזה לפני העזיבה.
בנוסף, חלק מחברות התעופה עשויות להציע פיצוי מיידי ולכן כדאי לבחון את היתכנות הדבר. לכן, התגברו על העייפות או על העצבים שמלווים לסיטואציה לא נעימה שכזו ופעלו בהקדם. באם אין בנמצא דלפק של חברת התעופה עמה טסתם, פנו למחלקת אבדות או לעובדי שדה התעופה בסביבתכם כדי לברר להיכן עליכם לגשת. על כל פנים, וודאו שישנו תיעוד כתוב של הדיווח על אובדן הכבודה.
השלב השני – איסוף קבלות והגשתם
נוסעים שכבודתם אבדה לרוב יצטרכו לשלם מכיסם עבור הפריטים שהם נאלצים לרכוש (מוצרי בסיס על מנת להסתדר עד לקבלת הכבודה) ובהמשך לדרוש החזרים כנגד קבלות רכישה. את הקבלות יש לאגור, לשמור ולבסוף למסור העתקים לחברת התעופה בדרישה להחזרים. בנוסף, אם טסתם עם חברת לואו-קוסט המשמעות היא ששילמתם על הטסת הכבודה שלא הגיעה. על כן, דרשו לקבל החזר גם על תוספת שירות זו.
כיצד פועלים במקרה שהכבודה מעולם לא הגיעה?
אם המזוודה נאבדה לגמרי, חברת התעופה מחויבת לפצות אתכם. יחד עם זאת, יש לפעול באופן אקטיבי כדי לממש את הזכאות. באתרי חברות התעופה תוכלו למצוא טופס ייעודי, אותו כדאי למלא בהקדם בכדי לתבוע קבלת פיצוי והחזר הוצאות.
במידה שמוצו ההליכים אל מול חברת התעופה בדרישה לפיצויים, הציגו את המסמכים ואת הקבלות שאספתם לחברת הביטוח שלכם. שימו לב כי לכל חברת ביטוח ישנו ביטוח נסיעות לחו"ל בעל תנאים שעשויים להיות מעט שונים. גובה ההחזרים הוא שונה, ובחלק מחברות הביטוח יש צורך לצרף ביטוח כבודה בתוספת תשלום. על כן, עיינו בתנאי הפוליסה שרכשתם והכירו אותם בכדי לדעת מהן זכויותיכם.
מה ניתן לעשות על מנת להימנע מאובדן כבודה?
אמנם אין לנו שליטה מלאה במסלול שתעבור הכבודה מהרגע שנפרדים ממנה, אך יש לכם יכולת לסייע לעובדי שדה התעופה למסור אותה ליעדה. ראשית כל, וודאו שבעת מסירת המזוודה התווית שמודבקת אליה היא עם היעד הנכון. לרוב כתוב באותיות גדולות את הקיצור של שדה התעופה המוגדר כיעדה של הכבודה, למשל TLV עבור נתב"ג. שנית, על מנת לסייע ביצירת קשר עמכם במקרה של אובדן הכבודה, וודאו שאל כל מזוודה שלכם מוצגת תגית ובה רשומים פרטיכם באנגלית: שמכם המלא, כתובת מגוריכם ומספר הטלפון בתוספת קידומת בינלאומית (972+ עבור ישראל). אנו ממליצים להמנע משליחת כבודה בטיסות עם קונקשן קצר, שכן יתכן שהמזוודה לא תספיק לעבור לטיסת ההמשך שלכם.
יש לכם עוד שאלות על איבוד כבודה? בואו לדבר על כך בקהילת הפייסבוק שלנו.