חוסכים במחיר, טסים עם תיק גב

המאמר נכתב על ידי עומר נזירי, מנהל קהילת טיסות סודיות בפייסבוק

השנתיים האחרונות היו מבלבלות מאוד עבור צרכני הטיסות בארץ ובעולם. רק לפני כמה חודשים נמכרו טיסות זולות באופן מעורר השתאות – אפילו 9₪ לכיוון, ואילו כיום קשה מאוד להשיג כרטיס טיסה כלשהו לחודשיים-שלושה הקרובים במחיר הנמוך מ-$100. מנכ"ל ריינאייר מייקל אולירי אף טוען כי מחירי הטיסות היום זולים מידי וכי עליית מחירי הטיסות היא בלתי נמנעת .

מובן שמחירי הטיסות המופרזים שאנו נדרשים לשלם כיום הם בעיקר תולדה של היצע קשיח וביקושי שיא לאחר שנתיים שבהן אנשים רבים חששו לצאת מגבולות הארץ, שהרי עלייה של 44% במחירי הדלק הסילוני (לפי נתוני IATA) אינה יכולה להצדיק לבדה עלייה של עשרות רבות של אחוזים במחירי הטיסות.

רכישת טיסה ליום כיפור
נתב"ג ריק. הימים הללו נגמרו.

למרות הקושי הרב במציאת טיסות זולות כיום, קשה להתעלם מהמחירים הפנומנליים שחווינו בתקופת הקורונה ולומר בפשטות כי היה מדובר בצורך הישרדותי כדי לעבור את משבר הקורונה. אותם כרטיסי טיסה ב-5 אירו או 9₪ מסמלים שינוי מבני גדול בשוק הלואו-קוסט האירופאי ולא מופרך לומר שמראות אלו כנראה היו רק קצה הקרחון.

שוק הלואו קוסט לפני הקורונה

כדי להבין את שוק הלואו-קוסט האירופאי כיום, עלינו לחזור ללפני תקופת הקורונה. השוק דאז כלל 3 חברות תעופה זולות שפעלו ב-3 סגמנטים שונים של השוק. ריינאייר התמקדה בעיקר בשדות משניים במערב אירופה דוגמת לונדון סטנסטד ומילאנו ברגמו. WIZZ בזמנו הייתה חברה קטנה משמעותית עם כמה עשרות מטוסים ואסטרטגיה דומה תוך התמקדות משמעותית במזרח אירופה. איזיג'ט, שגם היא התמקדה כמו ריינאייר במערב אירופה, פועלת בעיקר בשדות מרכזיים כמו שארל דה גול בפריז, מלפנסה מילאנו וסכיפהול באמסטרדם. איזיג'ט נותרת איתנה בהחלטתה לבדל עצמה משתי החברות האחרות עד עצם היום הזה.

אם כך, בימים שלפני הקורונה נקודות ההשקה בין ריינאייר ל-WIZZ היו ספורות, התחרות ביניהן הייתה מוגבלת מאוד ולכל אחת הייתה דומיננטיות מובהקת בשווקים אחרים לחלוטין . עם זאת, WIZZ החליטה שיש לה תוכניות אחרות – היא החליטה כי היא רוצה לגדול בצורה חסרת תקדים והחלה לבצע הזמנות ענק למטוסים חדשים. WIZZ הבינה שעל מנת לנצל את המטוסים הללו עליה להתרחב אל מחוץ לשוק הקיים שלה, והחלה להסתכל לעבר הטריטוריה של ריינאייר.

וינה היא דוגמה ליעד שבו שתי החברות החלו להפעיל טיסות לארץ יחסית במקביל. WIZZ הייתה הראשונה להפעיל טיסות בקו, ותחילה המחירים הזולים היו גבוהים למדיי (מעל 200 ₪ לכיוון). ריינאייר נכנסה לקו ופתחה במכירה שהתחילה ב-20 אירו לכיוון. WIZZ התיישרה עד מהרה, ומשם הדרך לכיוון כרטיסי טיסה ב-5 וב-10 אירו הייתה פשוטה למדיי, ומחירים אלו החזיקו יפה מאוד עד לפני כמה חודשים. WIZZ וריינאייר אמנם לא בהכרח מפסידות כסף מהימצאות בתחרות ישירה שכזו, אך תחרות זו מאלצת אותן למכור במחירים נמוכים מהממוצע, כפי שניתן לראות בגרף הבא:

TABLE FARES
התחרות הגדולה בעולם הלואוקוסט.

רבים יחשבו שמשבר הקורונה היה אמור להוות מכשול עבור אסטרטגיית הגדילה של WIZZ, אך קביעה זו היא טעות שרבים עושים ופרצה שחכמים רבים יודעים לנצל. משברים הם מכרה זהב לאופורטוניזם, כך למשל: ריינאייר הזמינה 151 מטוסי בואינג 737 במחיר מעורר קנאה מיד אחרי הטראומה התעופתית של ה-11 בספטמבר. WIZZ, בהיותה קוף אחרי ריינאייר, ישבה ולמדה את הטריקים הללו, והצליחה לנצל את הביטולים הרבים שהגיעו לאיירבס בתקופת הקורונה כדי להבטיח עסקה לאספקת 255 מטוסי איירבס 321 נאו, ככל הנראה תמורת הנחה נאה .

משבר הקורונה בענף התעופה – התרסקות או דווקא הזדמנות לצמיחה?

כדי לנצל את המטוסים החדשים שצברו במהלך הקורונה, WIZZ וריינאייר היו צריכות לחפש סלוטים פנויים, כלומר: הקצאות שיאפשרו להן להפעיל טיסות. בהשפעת מותה של חברת אליטליה ושחרור סלוטים רבים שלה בשדות תעופה שונים באיטליה, במהלך 2021 ריינאייר ו-WIZZ התבססו היטב בה ועם בוא הקיץ והסרת ההגבלות, נשמעו חצוצרות הקרב.

עד מהרה שתי החברות החלו למכור כרטיסי טיסה במחירים מגוחכים. אפשר לטעון שבתחילה המחירים היו זולים כדי לפתות את התיירים לחזור לטוס, וזה גם בהחלט נכון, כי חברות התעופה עלולות לאבד את הסלוטים שלהן אם לא יממשו אותן על מנת להפעיל טיסות. אולם, המחירים הללו בהחלט החזיקו לאורך זמן ודווקא ביעדי איטליה, וינה ולונדון שבהם יש תחרות ישירה בין החברות.

ברגע השיא, שהיה בחורף האחרון, הכרטיסים הגיעו למחיר הבדיחתי של 2 אירו לכיוון שנצפה באופן לא מפתיע כמעט רק בטיסות שבהן יש תחרות ישירה בין ריינאייר ל-WIZZ ובייחוד בקווי איטליה. מחירים שכאלו לא נצפו בקווים בלעדיים של כל אחת מהחברות.

טיסות לרומא - הקולוסיאום ברומא
רומא – היעד הנחשק של חברות הלואוקוסט.

חשוב מאוד לציין כי כיום אין בידינו מקרה בוחן שבו WIZZ וריינאייר נמצאו בתחרות ישירה לאורך זמן, ועל כן מתקבלות על הדעת שתי אפשרויות – האחת היא ששתי החברות יוכלו להישאר באותו שוק לטווח הארוך ברווחיות נמוכה יותר והשנייה היא שתהיה דחיקה של אחת החברות אל מחוץ לאותו שוק.

אני לא נוטה להאמין שהחברות ינסו להתיש אחת את השנייה. קודם כל, מאחר שבמשך שנים הם נמענו מכך באופן מודע, ובעיקר משום שהן מבינות שהדבר יבוא בעוכריהן בסוף, ויפגע להן משמעותית ברווחיות. על כן, אני סבור כי כל מלחמה שכזו בין ריינאייר ל-WIZZ תתחיל בקרב על סלוטים שבמסגרתו הן תיאלצנה למכור הרבה כרטיסי טיסה במחירים מגוחכים כדי לא לאבד סלוטים (כמו שקרה עם הכרטיסים לרומא ב-10 אירו לפני חודשיים) וכדי ליח"צן את הקו. אך לבסוף נגיע להתייצבות שבה שתי החברות מוכרות כרטיסים זולים יותר בהשוואה ליעדים שבהם הן אינן מתחרות באופן ישיר, ועדיין מניבות אחוזי רווח דו ספרתיים (כפי שהיה לפני פרוץ משבר הקורונה).

מטוס וויזאייר
מטוס וויזאייר. ב-2021 היה אפשר להזמין בו טיסה ב-2 אירו בלבד.

כן חשוב לציין שלמרות הנוכחות הקיימת של ריינאייר בשוק, החברה מתחרה ממקום נחות אל מול WIZZ ממספר סיבות:
1. הצי של WIZZ מהותית חדש יותר משל ריינאייר, ועל כן חסכוני יותר בדלק וזול יותר לתפעול.
2. הצי של WIZZ מורכב ברובו ממטוסים גדולים יותר אשר מאפשרים נשיאת יותר נוסעים תמורת תוספת זניחה לעלויות.
3. ריינאייר מתמודדת עם משבר אל מול עובדיה בחלק מבסיסה.

מייקל אולירי, מנכ"ל ריינאייר, אמנם מאיים בהעלאת מחירים, אבל בדיוק מסיבות אלה, ואראדי, מנכ"ל WIZZ, מחכה בקוצר רוח לרגע שבו ריינאייר תעשה כן כדי להכניס מול ה-737 הישן שלהם איירבס 321 חדש ולמכור כרטיסי טיסה במחיר זול יותר. אל תחשבו שאולירי לא יודע את זה, הוא יודע את זה היטב ומעולם לא חשב על לוותר. כך למשל: ריינאייר הכריזה על התרחבות משמעותית בווינה אל מול ההחלטה של WIZZ לצמצם את הפעילות שלה בשדה .

עתיד לואו קוסט אופטימי

העלייה במחירי הדלק אולי תגרום לעלייה במחיר הממוצע של הכרטיסים בטווח הקצר עד בינוני (כי מתישהו המלחמה תיגמר), אך חשוב לזכור כי הכרטיסים הזולים משמשים גם כיח"צ וגם כפיתיון לשכנע אנשים לקנות תוספות או טיסות אחרות במחירים גבוהים. בדיוק מסיבה זו, אנחנו רואים כיום מחירים לא רעים בכלל לעונת החורף הקרובה – התנהגות חריגה של ריינאייר ו-WIZZ שלרוב מנמיכות מחירים כמעט תמיד חודש-חודשיים-שלושה מראש. על כן, אני צופה שגם כל עוד נמשכת העלייה במחירי הדלק, עדיין יהיו טיסות זולות במיוחד.

שלט המראות בנתב"ג
שלט המראות בנתב"ג

במצב הקיים ל-WIZZ יש עוד מעל 200 מטוסים בהזמנה ולריינאייר עוד מעל 100 מטוסים בהזמנה, ואין ספק ששתיהן ימשיכו להיאבק על סלוטים פנויים בכל רחבי אירופה. שתי החברות הללו עומדות בפינה, אורבות ומחכות לכל חברה שתיפול כדי לאסוף את השלל. המשמעות הישירה של המצב הזה היא שהקרבות על לונדון, וינה ואיטליה אינם אלא תחילתה של מלחמת עולם שעתידה לשנות את פני שוק הלואו-קוסט האירופאי באופן בלתי הפיך. אין לדעת היכן יתקיימו הקרבות הבאים, אך מובן מאליו שהם עתידים לקרות, ואנחנו ככל הנראה נקצור את הפירות.

אם כך, ההשערה הטובה ביותר שלי היא שאמירתו של אולירי אינה אלא תעלול יח"צ חביב כדי לגרום לנו, הצרכנים הממוצעים, להרגיש יותר בנוח לשלם מחירים מופרכים של מאות אירו עבור כרטיסי טיסה לקיץ 2022. אני נוטה להאמין שלאחר הקיץ המטורלל הזה, הביקוש שהוצת בבת אחת, ידעך וההיצע יגדל אט אט, ובעקבות זאת המחירים ירדו בהדרגה. לדעתי, כבר בחורף הקרוב, או לכל היותר באביב הקרוב, נוכל לראות את המחירים שכולנו אוהבים ומצפים להם. בהתחלה ביעדים כמו איטליה ולונדון ובהמשך בזירות קרב נוספות שעתידות לספק לנו כרטיסי טיסה זולים.

יש לכם גם מה להגיד על עתיד הלואוקוסט? בואו לדבר על כך בקהילה שלנו בפייסבוק!

חיפוש טיסות בוואטסאפ

נחתו לאחרונה