חברת ריינאייר השביתה את טיסותיה לנתב"ג בזמן מלחמת חרבות ברזל.

קרה לכם שקיבלתם מייל מחברת התעופה שלכם, בערך כמה חודשים או שבועות לפני טיסתכם וגיליתם שהיא הוזזה בכמה שעות או אולי בוטלה לחלוטין? נדמה כי בשנים האחרונות שינויים בחברות הלואו קוסט הפכו שגרתיים יותר ויותר, ואין ספק שזה יכול להיות מעצבן מאוד, בייחוד אם יש לכם אירוע מיוחד לתפוס כמו חתונה, הופעה או משחק כדורגל.

האם מדובר בזלזול מוחלט בזמנם של הנוסעים או שיש סיבה מוצקה מאחורי השינויים הללו? כל התשובות בהמשך הכתבה!

הטיסה לסנטוריני שלא המריאה בזמן

בחודש מרץ האחרון התפרסמה בחדשות כתבה ובה דווח כי טיסות וויז אייר לסנטוריני שתוכננו לשעה 8:00 בבוקר בכלל לא קיבלו אישור להמריא בשעה זו, אלא אחרי השעה 22:00 – דחייה משמעותית ומעצבנת למדיי שמשמעותה אובדן יום טיול.

הלקוח התמים עשוי לחשוב, ובצדק, כי מדובר בתרמית שיווקית מוכרת – פרסום שעת טיסה אטרקטיבית כדי לגרום לאנשים לרכוש כרטיסים, והזזת הטיסה לשעה מאוחרת יותר בדיעבד, לאחר שהלקוחות שילמו. אולם, לנו היה ברור כי הפעם לא כך הדבר.

בניגוד לשנה שעברה, השנה לוויז אייר אין בסיס פעילות בסנטוריני, ועל כן, וויז אייר החליטו להשתמש במטוס וצוות קפריסאי שייצא מלרנקה לתל אביב, יפעיל את הטיסה לסנטוריני הלוך וחזור, ולאחר מכן ישוב ללרנקה. מובן כי אם הטיסות לסנטוריני אכן מתוכננות להמריא בלילה, המטוס לא יספיק לחזור מסנטוריני לתל אביב בזמן כדי להמריא ללרנקה לפני עוצר ההמראות בנתב"ג שנכנס לתוקפו ב-1:40 לפנות בוקר.

שינויים בלואו קוסט
המראה לפנות בוקר – אויב העם

סיבה ראשונה – החברות לא תמיד מקבלות את הסלוטים שרצו

הסיפור הזה הוא דוגמה קלאסית לסיבה הראשונה שבגללה טיסות הלואו-קוסט שלכם עשויות לזוז. חברות הלואו קוסט מתכננות את לוח הטיסות שלהן הרבה זמן מראש, יותר זמן מראש מאשר הן יכולות להבטיח את הסלוטים (חלון זמן לנחיתה והמראה של מטוס) שהן צריכות על מנת להפעיל את הטיסות הללו. על כן, אם חברת התעופה לא קיבלה את הסלוטים שרצתה, היא תיאלץ להזיז את הטיסות ואולי אף לבטלן.

חלקכם ודאי תוהה עכשיו אם חברה מסוימת יכולה להחליט לרכוש סלוט פחות יקר ולהזיז את הטיסה לשעה פחות אטרקטיבית, והתשובה היא "כן, אבל". כן, חברת התעופה, כמובן, יכולה לדחות טיסה אטרקטיבית שתוכננה ל-9:00 בבוקר לשעה 21:00 בערב, אך חשוב לזכור כי כדי שטיסת ההלוך תצא בשעה 21:00, טיסת החזור גם היא צריכה לצאת 12 שעות מאוחר יותר, וכך למעשה, במרבית המקרים מדובר במשחק סכום אפס.

ומה אם רק טיסת ההלוך הוזזה וטיסת החזור נשארה בשעה שש בבוקר? ובכן, כמו שקיימת טיסת הלוך מאוחרת, קיימת גם טיסת חזור מאוחרת, וכמו שקיימת טיסת חזור מוקדמת, קיימת גם טיסת הלוך מוקדמת. נניח כי תכננתם לטוס בשישי בבוקר ולחזור בשלישי בבוקר, אך טיסת ההלוך הוזזה לשישי בערב.

במצב כזה תוכלו להזיז את טיסותיכם קדימה או אחורה כך שתמריאו בשלישי בבוקר ותנחתו בארץ בשישי בערב – שעות טיסה מצוינות ונוחות במיוחד, שיאפשרו לכם לטייל משך זמן דומה, ולחסוך לילה במלון.

אם אתם תוהים מה עלה בגורלן של הטיסות לסנטוריני, התשובה היא שגם טיסת ההלוך וגם טיסת החזור נדחו בכשמונה שעות, לשעות נוחות ועדיפות בהרבה. בנוסף, הדבר אפשר ללקוחות לבטל את טיסתם תמורת החזר מלא או להזיז את טיסותיהם למועד אחר, כולל תאריכים מבוקשים מאוד בפסח. כלומר, הסיפור המקומם הפך בסופו של דבר ל-win-win situation.

שינווים בטיסות וויז
סאגת סנטוריני נגמרה בטוב

לאן נעלמו הטיסות מרמון?

לפני עידן הקורונה הטיסות לרמון ולעובדה היו בשיא כוחן – וויז אייר וריינאייר הפעילו טיסות רבות לשדה הדרומי במחירים מגוחכים, הודות לסבסוד נדיב מצד משרד התיירות והתאחדות המלונאים באילת. אולם, מצב זה לא יכול להיות רחוק יותר מהמציאות העגומה של 2023. בחורף האחרון וויז אייר וריינאייר הפעילו סה"כ 6 קווים בלבד מרמון לאירופה – ירידה משמעותית של עשרות אחוזים.

אנחנו מזהים שתי סיבות מרכזיות לכך שמספר הטיסות לרמון ירד משמעותית, גם על אף הסבסוד הנדיב:

ראשית, כיום הרבה יותר קשה למלא טיסות לרמון. לאילת יצא שם רע בקרב התיירים מחו"ל לאור מחיריה היקרים והתמורה הנמוכה בהשוואה ליעדים סמוכים כמו עקבה ושארם. וויז אייר וריינאייר זיהו את ההעדפה הזו והחלו לטוס ישירות מאירופה לשארם ולעקבה. בנוסף, מרבית הישראלים יעדיפו לטוס מנתב"ג, גם תמורת עוד כמה עשרות אירו. על כן, הביקוש לטיסות לרמון ירד משמעותית.

שנית, ויותר חשוב מכך, גם אם אכן היו הטיסות מרמון מלאות ורווחיות, אם לחברת הלואו-קוסט יש אפשרות למקם את המטוס על קו ומסלול יותר רווחי, הן יעשו כן. לצורך הדוגמה, אם ריינאייר תשקול הפעלת טיסות מרמון לבודפשט, סביר להניח שיתברר מאוד מהר שהפעלת טיסות מנתב"ג לבודפשט תהיה אפשרות רווחית בהרבה. זאת מאחר שמדובר בקו מבוקש מאוד שבו ריינאייר מצליחה למכור כרטיסים גם במחירים יקרים למדיי של כ-100 אירו לכיוון, ואף יותר. זוהי בדיוק הסיבה השנייה שלנו להזזות ולביטולים התכופים.

סיבה שנייה – מיטוב תפעולי ומקסום רווחים

חברות הלואו קוסט מפרסמות את טיסותיהן מוקדם למדיי, ועל כן הן יכולות ללמוד הרבה על הביקושים ליעדים השונים על סמך כמות ההזמנות הקיימות לכל טיסה. אם וכאשר מתברר שהתפוסות בקו מסוים נמוכות מהרגיל, לרוב חברת התעופה תנסה למכור כרטיסים במחירים זולים יותר, ואם התפוסות לא יעלו משמעותית, החברה עשויה לבטל חלק מהטיסות או לבטל את הקו לחלוטין.

את התופעה הזו ראינו בלא מעט קווים לנתב"ג – הקו של וויז אייר לבארי שמת, קם לתחייה ושוב בוטל, קווי איזיג'ט לנאנט, בורדו וטולוז שלא עמדו במבחן הזמן וטיסות ריינאייר לסופיה, מלטה וקורפו שמופעלות רק פעם אחת בשבוע הקיץ.

גם כאן ניתן לפרש את ההתנהלות הזו כחיסכון על הלקוחות, אבל לטעמנו מדובר בחלק אינטגרלי מחוקי המשחק של חברות הלואו-קוסט. אם חברות הלואו קוסט לא תהיינה עסוקות באופן מתמיד במקסום הרווח הכלכלי שלהן, הן לא תוכלנה להציע תעריפים זולים מאוד כמו שאנחנו מכירים ואוהבים. כמו כן, מאחר שששינויים וביטולים מאפשרים לנוסע להמיר את כרטיס הטיסה לכרטיס טיסה חלופי, בממוצע אנו סבורים שגם כאן מדובר ב-win-win situation.

כשמדובר בחברת לגאסי, כללי המשחק שונים לחלוטין. אם איבריה תחליט לפתוח קו מעיר משנית כמו נאנט למדריד, היא תאפשר לנוסעים מנאנט להגיע לכל רשת היעדים הרחבה שלה בדרום אמריקה ובספרד, ולהיפך. משום שלנוסעים מערים משניות אלו יש פחות אפשרויות טיסה, הם יהיו מוכנים לשלם יותר על טיסות נוחות ליעדים רחוקים, ולכן גם אם כלל הטיסות מנאנט למדריד תצאנה בתפוסה נמוכה, עדיין ייתכן שהקו יהיה רווחי מאוד.

מי הזיז את הטיסה שלי
בורדו המדהימה: לא מספיק רווחית

איך אפשר להפוך את הלימון ללימונדה?

אם עוד לא השתכנעתם שהביטולים והשינויים בטיסות לואו קוסט הם כמעט תמיד לטובת הלקוח, אולי דעתכם תשתנה לאחר שתבינו כמה כוח הלקוח מקבל לאחר שינוי משמעותי או ביטול. לפי החוק היבש באיחוד האירופי, נוסע שטיסתו בוטלה או הוזזה במעל חמש שעות, לא משנה כמה זמן מראש, זכאי לבטל את הכרטיס תמורת החזר מלא או להחליף את טיסתו לטיסה בת השוואה.

לטעמנו האפשרות לקבל החזר יכולה להיות נחמדה לפעמים, בייחוד אם מחיר הטיסה כיום ירד, אך הפוטנציאל האמיתי טמון ביכולת לשנות את הטיסה לטיסה אחרת בת השוואה. אם אתם תוהים מה הכוונה ב-"בת השוואה", התשובה היא שזה משתנה בין חברות התעופה:

  • בוויז אייר ביטול או שינוי של מעל חמש שעות מאפשר לבחור טיסה חלופית בטווח של 30 ימים קדימה או 14 ימים אחורה מהמועד המקורי לכל שדה תעופה המרוחק עד 500 ק"מ מהיעד המקורי. כך למשל תוכלו להמיר טיסה לדברצן בסוף מרץ לטיסה לבודפשט בפסח או טיסה ללונדון בתחילת ספטמבר לטיסה ללונדון בסוף אוגוסט או בחגי תשרי.
  • באיזיג'ט ביטול או שינוי של מעל חמש שעות מאפשר לבחור טיסה חלופית הממריאה משדה תעופה באותה מדינה שממנה הייתם אמורים להמריא אל שדה תעופה באותה מדינה שבה הייתם אמורים לנחות בכל תאריך זמין שתרצו. כך למשל תוכלו להמיר טיסה לאמסטרדם בינואר לטיסה לאמסטרדם בחגי תשרי או להמיר טיסה לג'נבה בנובמבר לטיסה לבאזל באוגוסט.
  • בריינאייר, למיטב ידיעתנו, אין מדיניות סדורה, ובהחלט שמענו על אנשים שהצליחו לדחות טיסות משיא החורף לשיא אוגוסט ללא עלות נוספת לאחר שטיסתם בוטלה או הוזזה במעל חמש שעות, אז לגמרי שווה לנסות.
  • בטרנסאביה ביטול או שינוי של מעל חמש שעות מאפשר לבחור טיסה חלופית באותו מסלול בטווח שבין 14 ימים לפני ועד 14 ימים אחרי המועד המקורי.

אם קיבלתם מייל שמבשר על ביטול או שינוי בטיסה, קחו את הזמן, בדקו את האפשרויות שלכם וקבלו החלטה מושכלת לגבי הצעד הנכון עבורכם, למשל: החלפת יעד ובחירת שעות טיסה מוצלחות יותר. בנוסף, כל עוד לא תגיבו למייל, אתם משמרים את האפשרות שלכם לקבל החזר במידת הצורך וכן שומרים על גמישות אם תתקשו להחליט. חשוב להסתייג ולומר כי אם אתם מתכננים לבחור בטיסה מבוקשת מאוד (נניח בפסח או בשיא אוגוסט), אם לא תפעלו בזמן, היא עשויה להתמלא.

ריינאיר ביטולים
לרוב קל לנצל ביטולים ושינויים לטובתכם

סיכום

אז אם נסכם, ביטולים ושינויים בטיסות לואו קוסט מאפשרים לחברות הלואו-קוסט למטב את הרווחיות שלהן, ובתוך כך להציע את לוח הטיסות האטרקטיבי ביותר. על כן, חשוב להבין שהשינויים והביטולים הם חלק בלתי נפרד מה-DNA של חברות הלואו-קוסט ומהסיבה לתעריפים המדהימים שהן מסוגלות להציע.

זאת ועוד, נוסע שטיסתו בוטלה או שונתה לרוב זכאי לגמישות מירבית בהזזת טיסתו. במקרים רבים הדבר מאפשר לנוסע לשדרג את טיסתו ללא עלות נוספת ליעד שווה יותר, לתאריכים מבוקשים יותר ולשעות נוחות יותר.

על כן, אנו סבורים כי עבור מרבית האנשים ביטולים ושינויים בחברות הלואו קוסט, כל עוד בוצעו תוך התראה מראש, הם הזדמנות של ממש, ורחוק ממדיניות דרקונית או סיפור מקומם. רק שימו לב שאם אתם מתכננים טיסה חצי שנה מראש או יותר, מומלץ בחום להזמין את כל שירותי התיירות שלכם עם אפשרות ביטול כדי למנוע אי-נעימות.

גם אתם הצלחתם לשדרג את הטיסה שלם בעקבות שינויים וביטולים בחברות הלואו-קוסט? נשמח אם תשתפו בקהילת הפייסבוק של טיסות סודיות.

חיפוש טיסות בוואטסאפ

נחתו לאחרונה