ה-25 ליולי היה יום היסטורי לענף התעופה הישראלי כשאל על וישראייר השיקו את הקוים הישירים הראשונים בין ישראל ומרוקו. מרקש הפכה ליעד הראשון במרוקו וקזבלנקה צפויה להצטרף בקרוב. הוזמנתי על ידי אל על ומשרד התיירות המרוקאי לקחת חלק בטיסת הבכורה למרקש ולהנות משבוע של חוויות במרוקו עם אירוח מקומי. חזרתי מרוצה, וכעת אני רוצה לשתף אתכם ברשמים מהנסיעה ובכל המידע החשוב למי שרוצה לטוס למרוקו.

בוקר עמוס בנתב״ג

הגעתי לשדה כשלוש שעות לפני הטיסה. הטרמינל היה עמוס בנוסעים, כפי שקורה כמעט בכל בוקר. לטיסת ההלוך קיבלתי מושב במחלקת העסקים כך שיכלתי לבצע את הצ׳ק-אין במתחם הייעודי של אלעל השמור רק לנוסעי מחלקת העסקים ובעלי סטטוס גבוה במועדון הנוסע המתמיד. התור התקדם יחסית לאט משום שחלק מהנוסעים הגיעו ללא טופס הצהרת הבריאות הנדרש לשם יציאה מהארץ. בדלפק הצגתי את טופס היציאה מהארץ, ויזה למרוקו ובדיקת קורונה. אציין שבעלי דרכונים אירופים/אמריקנים לא צריכים ויזה למרוקו, בעוד בעלי דרכון ישראלי כן. לצערנו עדיין אין הליך מהיר ונוח להוצאת הויזה, אם כי זה צפוי להשתנות בעתיד, ובינתיים טסים למרוקו בעיקר בעלי דרכונים זרים או נוסעים כחלק מקבוצות מאורגנות.

צ'ק אין אל על - מחלקת עסקים
צ'ק אין אל על – מחלקת עסקים

מעמדת הצ׳ק-אין המשכתי לבידוק הביטחוני, אח״כ להגירה ומשם לטרקלין המלך דוד. ההפתעה שחיכתה לי בטרקלין הייתה יוצאת מן הכלל: חגיגה מרוקאית מא׳ ועד ת׳. ההפקה המרשימה כללה תפאורה, בופה עשיר של מאכלים מרוקניים, נגנים ועוד. מלבד נוסעי מחלקת העסקים הוזמנו לחגיגה גם עיתונאים ובכירי ממשרד התיירות, ובראשם שר התיירות. החגיגה נמשכה עם טקס קצר בשער הטיסה בו נאמו מנכ״ל אל על ושר התיירות.

בופה מרוקני בטרקלין המלך דוד

✈️ דגם מטוס: Boeing 787-900
💺 מושב: 4A (עסקים)
🕕 אורך הטיסה: כ-5.5 שעות

מיד עם העלייה למטוס ניתן היה לראות ולחוש את ההתרגשות והשמחה של אנשי הצוות המוכנים לטיסה היסטורית. כל הנוסעים קיבלו שי צנוע לכבוד טיסת הבכורה: חמסה וממתקים מרוקנים. תצורת המושבים במחלקת העסקים במטוסי הדרימליינר היא 1-2-1. כלומר, לכל הנוסעים יש גישה ישירה למעבר. זו תצורה מצוינת בעיקר עבור נוסעים יחידים.

שי בעליה למטוס - חמסה וממתקים מרוקנים
שי בעליה למטוס: חמסה וממתקים מרוקאים
טיסה ראשונה למרוקו - מטוס דרימליינר של אל על
קבינה מקושטת לכבוד טיסת הבכורה
מושב במחלקת עסקים אל על
מושב במחלקת עסקים
ארוחה בטיסת אל על למרוקו במחלקת עסקים

השירות היה מצוין. עוד בטרם ההמראה הציע הצוות לנוסעי מחלקת העסקים כיבוד, שתייה קלה ואפילו קוקטיילים. אל על יצאה מגדרה לכבוד הטיסה ובין השאר הזמינה את השף אבי לוי (מסעדת המוציא) שהגיש את ארוחת הצהריים באופן אישי לכל נוסעי מחלקת העסקים. בחרתי במנה של טלה שהייתה טעימה מאוד! לאחר ארוחת הצהריים השכבתי את המושב ארוחה לתצורת מיטה והספקתי לישון כשעה וחצי.

קבלת פנים חגיגית במרקש

לאחר הנחיתה, כמקובל בטיסות בכורה, נערך טקס הסלנה (משאיות כיבוי מפעילות זרנוקי מים משני צידי המטוס). ההתרגשות בקרב הנוסעים הייתה רבה. המטוס חנה בחנייה מיוחדת מול הכניסה של הטרמינל ושטיח אדום הונח במקום. משלחת של נציגים ועיתונאים רבים חיכו לנו בירידה מהמטוס, ובכניסה לטרמינל ניגנו לכבודנו מוזיקה מרוקאית מסורתית וחילקו לנו תה ותמרים. חגיגה של ממש.

נחיתה ושטיח אדום במרקש
קבלת פנים בשדה התעופה במרקש

השדה של מרקש מודרני ויפה (על כך בהמשך). המעבר בביקורת הדרכונים היה פשוט, ורק נשאלתי לגבי המלון בו אתארח ותחום העיסוק שלי. ביציאה מהשדה המשיכה קבלת הפנים הנלהבת עם עוד נגנים ודגלי ישראל לצד דגלי מרוקו.

מרקש: עיר צבעונית, אתרים יהודיים ומוזיאון מהמם

הביקור שלנו במרקש ארך ארבעה ימים. בכל אחד משלושת הלילות ישנו במלון אחר. מהשדה נסעו למלון The Pearl. את השעות שאחרי הצ׳ק-אין ניצלנו לסקירת המתקנים של המלון הכוללים מספר בריכות בקומת הקרקע ועל הגג. מאוחר יותר השתתפנו בארוחת ערב חגיגית בחסות משרד התיירות המרוקני שהתקיימה במלון היוקרה המרשים The Oberoi (רשת בינ״ל).

ארוחת הבוקר, במלון The Pearl, הייתה עשירה עם מגוון רחב של מטעמים, מיצים סחוטים במקום, זיתים מקומיים מסוגים שונים ועוד. משם המשכנו לסיור בעיר. ביקרנו בשוק Souk Des Epices, בבית הכנסת היהודי Mellah ובבית קברות יהודי בן כ-500 שנים. אחר כך המשכנו למוזיאון YSL ולגנים הבוטניים Majorelle Garden – שני אתרים יפים בצורה יוצאת דופן. נהננו לסייר באתרים האלו ללא המולת התיירים שהייתה המראה השיגרתי לפני הקורונה.

שוק מרקש
השוק במרקש Souk Des Epices
הגנים הבוטניים Majorelle Garden

המשכנו דרומה, החוצה מהעיר, למלון Glamping (קיצור של Glamorous Camping, טרנד חדש יחסית שקיים גם בישראל). זהו מתחם מסודר ומושקע הכולל ״אוהלים״ ברמת אירוח גבוהה יחסית עם נוף מדברי מהפנט. בכל אוהל יש מיטה, מקלחת, מזגן וכמובן חשמל. אחרי התארגנות באוהלים יצאנו לטיול טרקטורונים מדברי ואת אחר-צהריים סיימנו עם יין וקוקטיילים לצד הבריכה במתחם. ארוחת הערב הייתה יוצאת דופן בכל מובן – עשירה, אותנטית, מגוונת ומלווה במוזיקה מקומית.

גלמפינג במלון הגמל הלבן
גלמפינג במלון White Camel
ארוחת ערב אותנטי מרוקני

עיר הנמל אסווירה

למחרת בבוקר נסענו לעיר הנמל אסווירה. סיירנו בעיר העתיקה ובשווקים. העיר גם מציעה חופים מעולים לגולשים ומזג אוויר נעים מאוד ביחס למרקש בזכות הבריזה מהים. באסווירה קיבל את פנינו אנדראה אזואלי אשר משמש כיועץ בכיר של מלך מרוקו ובין השאר לענייני יהודים. כאשר ראיתי כיצד אנשי הביטחון המקומיים מצדיעים לו ומכבדים אותו הבנתי כמה היה זה משמעותי שהוא ליווה אותנו בביקורנו בעיר.

השוק באסווירה
חוף הים באסווירה

באותו היום הספקנו לעשות בדיקת קורונה לקראת הטיסה חזרה לישראל למחרת. יש לקחת בחשבון שהתוצאות הבדיקה יכולות להגיע גם אחרי 24 שעות ולכן מומלץ להיערך בהתאם ולהקדים בבדיקה.

בלילה האחרון התארחנו במלון Sofitel באסווירה. כשהגענו למלון חיכתה לנו קבלת פנים חמה עם נגנים ומוזיקה מסורתית. זהו מלון יוקרתי והמתקנים בהתאם: מתחם ספא מפנק, מגרשי גולף, מספר בריכות שחייה ועוד. במלון אכלנו גם ארוחת צהריים למופת עם מנות של שף מקומי.

ארוחת צהריים יוצאת דופן
בריכה במלון Sofitel

שדה התעופה במרקש

אסווירה שוכנת כ-3 שעות נסיעה משדה התעופה הבינ״ל של מרקש (RAK). כשהגענו לשדה נפרדנו מידידנו המרוקאים שליוו אותנו לאורך כל השהייה במרוקו.

טיסה LY554 הייתה האחרונה להמריא באותו היום. עברנו תשאול ביטחוני על ידי הצוות הישראלי של אל על, הצגנו את המסמכים הנדרשים בצ׳ק-אין (תוצאות בדיקת קורונה וטופס הכניסה לישראל) והמשכנו לתור המהיר של הבידוק הביטחוני. תוך מספר דקות כבר היינו במתחם הדיוטיפרי החדש. הצצנו בטרקלין, Pearl Lounge (פתוח למנויי פריוריטי-פאס), והתרשמנו שהוא חדיש ונוח אך היצע המזון והמשקאות היה מועט וכלל בעיקר תה ועוגיות.

הטיסה חזרה לישראל

🌎 מסלול: מרקש – תל אביב
✈️ דגם מטוס: Boeing 737-900
💺 מושב: 21K (תיירים)
🕕 אורך הטיסה: כ-5 שעות

טיסות אלעל ממריאות ממרקש לקראת חצות ונוחתות בת״א בבוקר המוקדם. הטיסה שלנו הייתה למעשה הראשונה בכיוון ת״א ובאופן טבעי הייתה ריקה יחסית, וכך יצא שכל אחד מאיתנו במחלקת התיירים יכל להתפרס על שורה שלמה. צוות הדיילים היה אדיב ושירותי. לאחר ההמראה חולקה ארוחת ערב שכללה כריך רוסטביף. כ-4 שעות (שינה) אחרי ההמראה החל המטוס להנמיך לקראת כניסה למרחב האווירי של ישראל ונחיתה בנתב״ג. חלפנו בשמי ת״א בגישת נחיתה ישירה מהים אל מסלול 12.

מטוס אל על באוינג 737
מטוס אל על בואינג 737
טיסת אל על ממרקש לנתב"ג

שעות הבוקר בנתב״ג

מספר טיסות נחתו בסמוך לטיסה שלנו בשעות הבוקר ולכן נוצר עומס של נוסעים נכסים. אך למרות העומס התהליך עבר חלק ויחסית מהר: ביקורת הדרכונים, איסוף הכבודה והגעה למתחם בדיקות הקורונה של חברת פמי. הזמנתי בדיקה מראש ולכן בכניסה הצגתי את הברקוד ואת הדרכון, ומיד השלמתי את הבדיקה. בעבר נוסעים מחוסנים היו פטורים מבידוד לחלוטין אך הנהלים השתנו וכעת חובה להיכנס לבידוד עד לקבלת התוצאה השלילית של הבדיקה לאחר הנחיתה (או עד 24 שעות, לפי המוקדם).

שילוט במסועי איסוף כבודה בנתב"ג
מתחם בדיקות קורונה של פמי

לסיכום

אני מודה לאל על ולמשרד התיירות המרוקאי על האירוח האדיב והמושקע בטיסות וכמובן במרוקו. התרשמתי שכל הנוגעים בדבר עשו מעל ומעבר כדי שנרגיש, נראה, נטעם ונחווה את כל מה שיש למרוקו להציע לתיירים. על אף הלו״ז הצפוף הספקתי להתרשם כמה עשירה ומגוונת מרוקו וכמה היא יכולה להציע לישראלים. אני מקווה שבקרוב יהיה הליך פשוט ונוח יותר להוצאת ויזה, או פטור מויזה לדרכונים ישראלים, ואז אלפים רבים של תיירים מישראל יוכלו להגיע למדינה שנמצאת במרחק של כ-5 שעות טיסה בלבד ומציעה לתיירים תמורה כל כך גבוהה לכסף.