כולנו יודעים שהחוויה בשדה התעופה לפני טיסה אינה בדיוק תענוג גדול, אך ללא סיוע מתאים היא יכולה להיות קשה מאוד עבור אנשים עם קשיי ניידות, וכן נכות או לקות כזו או אחרת. בהתאם לחוק במדינת ישראל, אותם נוסעים נעזרים זכאים לקבל סיוע מלא מחברת התעופה כדי להבטיח חווית טיסה נעימה וחלקה.

רוצים לדעת למה נוסעים נעזרים זכאים וכיצד ניתן להבטיח שהכל יתבצע בצורה תקינה? בואו נתחיל!

נוסעים נעזרים
לנוסעים נעזרים זכויות שחשוב לממש

ליווי נוסעים בעלי קשיי ניידות

האחריות לסייע לנוסעים נעזרים מעוגנת בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במדינת ישראל, ומוטלת על חברת התעופה שעמה תטוסו. בפועל שירותי הסיוע ניתנים על ידי חברת שירותי הקרקע המשמשת את חברת התעופה שעמה תטוסו.

שימו לב: כדי להבטיח את קבלת הסיוע עליכם ליצור קשר מבעוד מועד עם חברת התעופה שעמה אתם טסים ולעדכן כי אתם תצטרכו סיוע. מומלץ לפרט על המגבלות והצרכים שלכם לרבות שימוש בתרופות קבועות, התניידות בכיסא גלגלים ועוד. ייתכן כי חברת התעופה תדרוש מכם להוציא אישור רפואי על מנת שתוכלו לעלות לטיסה.

במסגרת הסיוע שמספקת חברת שירותי הקרקע תוכלו לקבל במידת הצורך:

  • ליווי צמוד על ידי נציג של חברת שירותי הקרקע מפתח הטרמינל ועד המושב במטוס, או להיפך
  • קיצור תורים בתשאול הביטחוני, בצ'ק אין, בביטחון ובביקורת הדרכונים
  • הסעה ברכב באגי מביקורת הגבולות עד לשער היציאה, או להיפך
  • אם המטוס חונה בעמדה מרוחקת, הסעה מיוחדת למטוס והעלאת הנוסע לטיסה באמצעות אמבוליפט

אם אתם טסים מטרמינל 3, על פי רוב, נקודת המפגש לנוסעים נעזרים היא בשער 32 שבקומת ההמראות. אם טיסתכם יוצאת מטרמינל 1, לרוב נקודת המפגש תהיה בשער 3 שבקומת הקרקע.

שוחחנו עם עובד נתב"ג אשר מלווה נוסעים נעזרים, והוא שיתף מספר טיפים חשובים לחוויה חלקה. הדבר הראשון שחשוב לעשות בעת ההגעה לנתב"ג הוא להגיע לנקודת המפגש לנוסעים נעזרים, שם ימתינו נציגים של חברת שירותי הקרקע. בעמדה זו דיילי הקרקע ישאלו איזה ציוד נדרש (למשל: כיסא גלגלים, כיסא צר להעלאת הנוסע למטוס ועוד), אם אתם משתמשים בקוצב לב וכו'. היו פרואקטיביים ובקשו מדיילי הקרקע כל מה שאתם צריכים.

טיפ חשוב נוסף הוא להתאזר בסבלנות. כולנו יודעים שנתב"ג שדה גדול ועמוס, ולכן אף שהעובדים עושים כמיטב יכולתם לקצר תורים לנוסעים נעזרים, לעתים תהליכים מסוימים עשויים לקחת קצת יותר זמן מהרגיל. על כן, מומלץ להגיע לפחות 3 שעות לפני טיסתכם, לסמוך על דיילי הקרקע שהם עושים כמיטב יכולתם כדי לסייע לכם וכמובן להישמע להנחיות שלהם.

נוסעים נעזרים
אמבוליפט מתחבר למטוס נוסעים

טיפים נוספים לנוסעים נעזרים בנתב"ג

  • נוסעים המחזיקים בתעודת נכה וכן נוסעים שמלאו להם 80 זכאים לפטור מתור בעמדות התשאול הביטחוני, בעמדות שיקוף כבודת היד וכן בביקורת הגבולות. יש להצטייד באסמכתא מתאימה, וחשוב לציין כי פטור מתור יינתן אך ורק לאדם הזכאי וכן למלווה אחד בלבד (מלווה אחד לכל נוסע הזכאי לפטור מתור).
  • נוסעים בעלי קוצבי לב או שתלים תוך גופיים צריכים להצטייד באסמכתא רשמית על מנת להימנע ממעבר במכונת המגנומטר. נוסעים המתניידים בכסאות גלגלים וכן בעלי פרוטזות מתכת עוברים בדיקה ידנית ואינם נדרשים לעבור בשער לגילוי מתכות.
  • ישנם מושבים רבים השמורים לנוסעים נעזרים ואנשים בעלי קשיי ניידות בקרבת שערי העלייה למטוס.
  • נוסעים בעלי תעודת נכה זכאים לחנייה חינם עד חמש שעות בחניון לטווח קצר שמול טרמינל 3. אמנם לא ניתנות הנחות על חנייה לטווח ארוך, אך נוסעים בעלי תעודת נכה זכאים לחנות במקומות המיודעים לנכים בחניון טווח קצר בעלות זהה לזו של החניון לטווח ארוך. יש לצלצל באינטרקום ולהציג תעודת נכה על מנת לקבל את השירות.
  • אם אתם צריכים לקחת עמכם ציוד רפואי כמו תרופות או ציוד מיוחד כמו כיסא גלגלים, הליכון וכו', עליכם ליצור קשר עם חברת התעופה ולעדכן על כך. ייתכן שתצטרכו לספק אישורים רפואיים עבור הטסת חלק מהציוד, ולכן מומלץ לפנות אל חברת התעופה הרבה זמן מראש, כדי להבטיח כי הכל מתנהל כשורה.
טיפים לנוסעים נעזרים
החופשה בחו"ל שווה כל מאמץ

תעודת נכה ותג חניה בחו"ל

גם תעודת הנכה וגם תג החניה הישראליים אינם מוכרים ברחבי העולם, ועל כן מומלץ מאוד להנפיק תעודת נכה בינלאומית. חשוב לציין כי במדינות רבות תעודת הנכה הבינלאומית מקנה הטבות רבות באטרקציות, בהופעות ובאתרים רבים. למשל: ניתן לקבל חניה מיוחדת ונגישה, פטור מתור, הנחות על כניסה לאטרקציות ועוד.

ניתן להפניק את תעודת הנכה הבינאומית וכן תג חנייה בינלאומי במחיר עלות דרך עמותת יד ללב. חשוב לציין כי תג נכה בינלאומי אינו מסמך רשמי ומחייב במדינות העולם, אך רוב המדינות מכבדות את התג.

אם חשוב לכם במיוחד לקבל תעודה שהתוקף שלה מחייב ביעד שאליו אתם טסים, תוכלו לפנות לשגרירות של מדינת היעד, או למשרד הרישוי שלה, ולשלוח העתק של התג הבינלאומי בצירוף צילום דרכון וכרטיס טיסה ולבקש אישור חנית נכים.

יש לכם עוד שאלות על נוסעים נעזרים בנתב"ג? בואו לשאול על כך בקהילת הפייסבוק שלנו.

חיפוש טיסות בוואטסאפ

נחתו לאחרונה