צילום: ארז ורבר

בשנתיים האחרונות, ובין השאר בשל החובה לעטות מסכה בטיסות, חלה עלייה משמעותית במקרי האלימות של נוסעים כנגד צוותי אוויר ונוסעים אחרים. מקרים כאלו לצערנו תמיד היו, ולא נשכח את ׳טיסת השוקולד׳ המפורסמת שהציגה את הישראלי המכוער בשיאו, אבל בזמן האחרון התופעה הגיעה לממדים מעוררי דאגה שגורמים לרבים לתהות לגבי הפתרון הנכון.

טיסת השוקולד
מתוך טיסת השוקולד המפורסמת

כך, לדוגמה, דווח אתמול על טיסת אל על מלוס-אנג׳לס לת״א שנאלצה לנחות במדריד משום שאחד הנוסעים השתולל במטוס, הפעיל אלימות כלפי הצוות וסיכן את בטיחות שאר הנוסעים. מקרה חמור מאוד שגם גרם נזק כספי רב לאל על וכמובן טירחה ובזבוז זמן יקר לכל המעורבים. שוטרים חיכו לנוסע עם הנחיתה במדריד – אבל ייתכן שזו הסנקציה היחידה שיהיה חשוף לה. אך לאל על ולנוסעים הנוספים זה עלה הרבה יותר. הטיסה נחתה בתל אביב באיחור של כשלוש שעות, לא לפני שאל על תאלץ לשלם אגרות נחיתה לשדה התעופה במדריד, תדלוק נוסף במדריד, תשלום שכר על שעות נוספות לכל אנשי הצוות ומאות נוסעים ממורמרים (ורעבים) שיושבים במטוס כבר קרוב ל17 שעות.

המקרה לעיל אינו נדיר. אפילו שכיח. כ״כ שכיח, למעשה, שהבוקר דווח על מקרה נוסף בטיסת אל על לפראג שנאלצה להסתובב ולחזור לנחיתה בנתב״ג בגלל נוסע שתקף איש צוות, השתולל וצעק. במקרה הזה מדובר באזרח זר, אומנם, אך אנו בכל זאת עדים למגמה מסוכנת ובעייתית.

נוסע בטיסת אל על מתפרע
הטיסה לפראג נחתה בחזרה בתל אביב

אל על מציגה: רשימה שחורה ותביעה אזרחית

בעקבות האירועים האחרונים אל על הוציאה הודעה לתקשורת על כוונתה: לבצע תחקיר ואף לבחון תביעה אזרחית על הנזקים שנגרמו והוספת הנוסע לרשימה השחורה של החברה:

"לאחר השלמת התחקיר והבהרת הפרטים שהובילו לאירוע, החברה תבחן שימוש בכלים הנוספים העומדים לרשותה, ובכלל זה, הכנסת הנוסע ל״רשימה השחורה״ שמשמעותה איסור טיסה באל על בעתיד, ואף הגשת תביעה בגין הנזקים שנגרמו (לכאורה) לחברה, וזאת על מנת למצות את הטיפול בנושא". בנוסף צוטט מנכ״ל אל על באמירה מעניינת: ״אנו מצרים על אירועים מעין אלה הפוגעים באל על ובחוויית הטיסה של לקוחותינו. אנו נוסיף ונפעל במדיניות נחושה של אפס סובלנות, באירועים שבהם נוסע נוהג באלימות ומסכן את בטיחות הנוסעים והצוות. אנשי אל על הם אנשים מסורים מאוד ובעלי תודעת שירות מצוינת ולא נאפשר פגיעה בשלומם וביטחונם״.

אפשר לקוות שההצהרות הללו בגדר תוכנית מעשית ולא רק תרגיל יח״צ, האם אל על באמת מתכננת לנקוט צעדים משמעותיים כנגד המתפרעים בטיסות? האם החברה תבחר לתבוע אותם בבית-משפט על הנזקים הכספיים שייגרמו לה? האם נראה בעתיד הקרוב ׳רשימה שחורה׳ של נוסעים שמנועים מלטוס בטיסות אל על או אפילו בטיסות כל חברות התעופה הישראליות? או שמא נוסעים יוכלו להמשיך להתפרע בטיסות, ואף להפעיל אלימות כנגד צוותי האוויר והנוסעים האחרים, וכל עונשם יהיה מספר שעות במעצר ורישום פלילי קל?

בארה״ב, אגב, חברות התעופה המובילות עומלות בחודשים האחרונים על תוכנית משותפת עם הממשל ליצירת מאגר ארצי שיאפשר לכל חברת תעופה לדווח על נוסעים אלימים שלא יורשו לטוס בטיסות של כלל חברות התעופה. בינתיים כל חברה מרחיקה בעצמה את הנוסעים שהיו אלימים בטיסותיה שלה אבל אותם נוסעים יכולים בינתיים להמשיך לטוס כרצונם עם חברות תעופה אחרות.

אז מה אתם חושבים? הצטרפו לדיון בקהילת הפייסבוק.

חיפוש טיסות בוואטסאפ

נחתו לאחרונה